I region nord skal kontrollørene sjekke flere vogntog. De er 21 stykker og rimelig frustrerte. - Vi er alt for få, hevder de.

Snøfallet natt til mandag kom som julekvelden på kjerringa på flere tungbilsjåfører. Statens vegvesen stoppet 400 vogntog mellom kl. 0600-0800. 40 av dem hadde ikke kjettinger, og måtte pent parkere kjøretøyet på kontrollplassen på Taraldrud i Ski kommune. Det melder Statens vegvesen mandag formiddag.

- Det ville være uforsvarlig å slippe vogntog inn i morgentrafikken i Oslo og videre nordover uten kjettinger tilgjengelig, sier leder av utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, Region øst, Geir Mjøsund.

Kravet er at vogntog skal ha med seg sju kjettinger hvis føret er glatt. Ingen av vogntogene fikk gebyrer.

- Kravet om at vogntogene skal med kjettinger gjelder først fra 1. november. Likevel skal tungbilene ha med kjettinger når føret blir dårlig slik det var mandag morgen, sier Mjøsund.

- Hva synes sjåførene om å bli holdt tilbake?

- Det var noen sure miner. Mange av dem er presset på tid og har en jobb de skal gjøre. Det forstår vi. Det ville ikke være forsvarlig å slippe tunge kjøretøy uten medbrakte kjettinger videre nordover hvor kjøreforholdene var vanskelige. Vi samarbeider tett med Vegtrafikksentralen om når det er forsvarlig å sende tungbilene videre, sier Mjøsund.

Han er overrasket over at flere kjøpere av transporttjenester ikke stiller krav om at bilene de leier er forsvarlig skodd.

- Etter 1. november slipper vi ikke videre tungebiler uten kjettinger, sier Mjøsund.

Vegvesenet kommer til å ha særlig fokus på kjettinger på utekontroller nord for Oslo mandag og tirsdag. Det er spådd mer snø.

- Det er særlig viktig med kjettinger for tunge kjøretøy som skal over fjellet til Vestlandet eller mot Trondheim, sier Mjøsund.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!