Work Up kommer ferdig fra Fiat-fabrikken og er den eneste planbilen i denne klassen.

Med sidelemmene felt ned blir det lett tilgang for lasting og lossing.

En relativt komfortabel førerplass med gode seter og multifunksjonsratt som er lengde- og høyderegulerbart.

Låsbart oppbevaringsrom under planet gir muligheter for oppbevaring av løsøre og lengre redskaper som spader og raker.

Disse likte vi, utfellbare stigtrinn, et i hver sidevegg.

Tregulvet i planet har anti-skli-finish og tre surrekroker nedfelt i metallrammen rundt på hver side, altså seks kroker totalt. I tillegg har vareveggen fire punkter for å sikre last inn mot gitteret,

Den vesle planbilen har allerede mange navn, Fiat har døpt den Work Up, i Fiat-systemet her hjemme blir den omtalt som dropside, planbil og pick up. Alle er jo på en måte riktig, uansett er det snakk om en svært praktisk og ujålete varebil med plan som har mange potensielle bruksområder. Særlig i gforhold til pickuper er den langt mer praktisk hva gjelder lasting og lossing. I tillegg har den et plan som tåler en del.

Mange muligheter

Alt fra parkdrift, anleggsdrift, kommunaldrift, landbruk og levering av paller bør den klare bra. Basert på Doblo med lang akselavstand har den fått plass til et lasteplan som måler 230 x 180 cm, noe som gir 4,14 kvadratmeter med plass, nok til tre paller.

Nyttelast på et tonn

Nyttelasten er på et tonn minus sjåfør, noe som gir muligheter til faktisk å få med seg en del. Fiat er nå alene om å tilby planbil i dette minste segmentet. Toyota Dyna er den eneste som kan sammenlignes, men det er en helt annen type bil, særlig hva gjelder komfort.

For å finne planbiler basert på varebiler må man opp i Transporter/Transit/Ducato-segmentet for å finne lignende planløsninger. Uansett er Work Up unik siden den kommer slik ferdig fra fabrikken.

Kjøreglad

Førsteinntrykket bak rattet blir dominert av et overraskende godt understell. Med McPherson oppheng foran og Multilink bak, oppfører den seg som en personbil, noe man ikke forventer av en minilplanbil eller pickup. Svingene tas med munterhet og den vesle italieneren er faktisk ganske kjøreglad.

1,3 Multijet

Nå skal det sies at Multijet-motoren på 1,3 liter krever litt tilvenning, her er det ikke mye bånndrag å spore og man må jage den på turtallet for å få ting til å skje. Noe effektkurven også hinter om da maks hestekreft nås ved 4000 omdreininger i minuttet, noe som er relativt høyt for en dieselmotor. Men her er det bare å stresse ned, for maks dreiemoment som er 200 Newtonmeter når man ved 1500 omdreininger i minuttet. Den femtrinns manuelle gearkassa fungerer greit på denne bilen, men på motorveien kunne vi ønske et sjette gear, i hvert fall på flat mark.

Førerplassen er god med bra sittekomfort og bra nok innstillingsmuligheter både på førerstol og ratt. Nedfellbart armlene på stolen settes alltid pris på i biler som dette.

Smart

Tregulvet i planet har anti-skli-finish og tre surrekroker nedfelt i metallrammen rundt på hver side, altså seks kroker totalt. I tillegg har vareveggen fire punkter for å sikre last inn mot gitteret, lastehøyden er på 90 cm. Sidelemmene er utført i aluminium og har et utfellbart trinn hver, smart løsning som gjør at man slipper å klatre opp og hoppe ned ved lasting og lossing.

Smart er også det "hemmelige" varerommet under planet med låsbar luke under baklemmen. Her kan man stue unna alt fra løsøre til skuffer og raker.

Greit utstyrsnivå

I Norge leveres Work Up med Euro 5 motoren Multijet på 1,3 liter som har et blandet forbruk på 0,53 liter. Utstyrsnivået er bra nok og på sikkerhetssiden finner vi ESP, ABS, EBD og hill-holder bakkestartfunksjon. Cruisecontrol, multifunksjonsratt, tåkelys og aircondition er på plass. Radioen har bluetooth, Blue&Me, og vi klarte etter litt feiling og koble opp en Iphone med bilen.

Lyden fra stereoanlegget får tåle litt krass kritikk for å ha "papplyd", men ellers er det lite å klage på i denne lille røde planbilen.

Praktisk liten sak

Praktisk, komfortabel, kjøreglad og et hyggelig prisnivå gjør at dette burde være en potensiell medhjelper for mange, både i næringslivet og innen landbruket.

Planbilen finnes også med lakkert fanger og plastikkdeksler, det som her er sort. Da ser den en del bedre ut også.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!