Terje Moens sak på tungt.no ga 850 likes. Det sier litt om engasjementet. Han mente at Vegdirektoratet burde ta initiativ overfor EU så vi får beholde muligheten med boggiløft over en hastighet på 30 km/t, i stedet for å innføre EUs direktiv på dette området.

Sjåfør Frank Robert Brune fra Ålesund er veldig uinteressert i at forslaget skal bli gjeldende. - Vi må ha trekket i en bratt bakke. Man må da kunne stanse slike forslag ved å bruke sunn fornuft, hevder han.

Dette er EUs regler

EU's bestemmelser er å finne i direktiv 97/27/EF, Vedlegg IV, pkt. 3.5 og innebærer følgende:

  • Løft av aksel / aksler for å øke vekten på drivende hjul, er tillatt under forutsetning av at ingen aksel overskrider tillatt aksellast med mer enn 30 % (dvs. 13 t på 10 t veg) under forutsetning av at kjøretøyfabrikanten godtar vektøkningen.
  • Ved løft skal det fortsatt være belastning på foraksel (dvs. kjøretøyet skal ikke kunne tippe opp).
  • Løft for dette formål skal bare kunne skje ved en egen betjeningsinnretning.
  • Når hastigheten når 30 km/t, skal akselen senkes automatisk.
  • Det som er sagt om løft, gjelder også avlastning (feks. ved å slippe ut luft fra luftbelgene).

Få saker har i den senere tid engasjert i samme grad som Vegdirektoratets forslag om å fjerne Norges unntak om forhøyet akseltrykk. I klartekst betyr det at boggiaksel som heises med lastet bil, automatisk skal senkes når hastigheten overstiger 30 km/t.

Dermed vil fremkommeligheten (og sikkerheten) svekkes betraktelig. Kommer man over 30 km/t i en stigning, mister man veggrep og blir stående og spinne i bakker på glatt føre på samme måte som mange utlendinger.

850 "likes" og et overfylt kommentarfelt etter at vi først publiserte saken, sier sitt om engasjementet blant frustrerte sjåfører.

Les også: Løft av boggiaksel kan bli forbudt

Saken er på høring. Dermed skulle man tro at om organisasjonene kjente sin besøkelsestid kunne man sørge for at de særnorske vilkårene ville fortsette. Direktivet, 97/27/EF, åpner sogar for nasjonale tilpasninger. Men riktig så enkelt er det tydeligvis ikke.

Godkjenningsdirektivet ble nemlig innført i norsk lov den 15. september. Ifølge NLF er resultatet nå at biler med tradisjonell norsk akselløft blir nektet registrering - og det altså før høringen med frist 16. november er gjennomført.

Hva er da hensikten med høring?

Tar affære

Torsdag har derfor både NLF, MEF samt NHO Logistikk og Transport sendt felles brev til Vegdirektoratet og bedt om et snarlig møte med Vegdirektøren.

Organisasjonene frykter at Vegdirektoratet ikke har behandlet konsekvensene av forslaget og legger vekt på at bruken av akselløft er blant de viktigste kriteriene for å sikre fremkommelighet i Norge.

De krever også en slutt på at biler blir nektet registrering før høringsfristen er omme og endelig beslutning tatt.

Les brevet fra organisasjonene på NLF sine sider her.

Unisone sjåfører

Senest onsdag gjorde TransportMagasinet en høyst uformell spørrerunde blant vilkårlige sjåfører rundt i distriktene og svarene var unisone: - Send byråkratene på tur over fjellet, så får de se selv. Viking og Falck får nok å gjøre i vinter om dette går igjennom.

Nå må transportbransjen sette sin lit til organisasjonene og Vegdirektørens forhåpentligvis sunne fornuft - før vi alle blir "østeuropeere" på glatta...

Geir Tollefsen er en av de vilkårlige sjåførene vi har pratet med om forslaget før vi visste at biler ble nektet registrering. Tollefsen som kjører mye over fjellet, undret seg om det i det hele tatt hjelper å si i fra. - Om det er på høring, går det vel igjennom uansett, var hans kommentar. La oss håpe han tar feil.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!