Selv om Ford er sparsomme med detaljene her, lover det godt. Langt mer elegante og dynamiske linjer er tydelig i formspråket.

Ford Transit Connect ble introdusert i 2002 og har med årene blitt et populært nyttekjøretøy i det vi i Norge omtaler som Caddy-klassen, eller klassen under ett tonn. Og ved å ha nevnt den vanskeligste konkurrenten, kan vi vel også innrømme at vi har ventet på en fornyelse av Connect.

Og selv om Ford er sparsomme med detaljene her, lover det godt. Langt mer elegante og dynamiske linjer er tydelig i formspråket.

Kort og lang

Blant godbitene nevner Ford økt lasteevne, lavere eierkostnader og økt driftssikkerhet. Connect skal fortsatt leveres med kort og lang akselavstand. Klassens mest fleksible og funksjonelle lasterom kombinert med innovativt utstyr som skal øke produktiviteten, er også noe Ford lover i pressemeldingen.

Lav-CO2

Transit Connect skal få Fords nyeste lav-CO2-drivlinjeteknologi som gir klassens beste drivstofføkonomi. Motorserien består av høyeffektive og nykonstruerte diesel- og bensinmotorer. Den nye modellen får funksjonell førerplass med personbilaktig design og mange praktiske løsninger, og tilbyr det nyeste av førerassistanseutstyr.

Personbilpreg?

Dette med personbilaktig design har også vist seg å stemme for storebroren Transit Custom som vi har prøvekjørt denne utgaven av VarbilMagasinet. Like spennende blir kanskje om kjøreegenskapene blir en positiv overraskelse slik som på Custom.

For dette har vært et av de sterke kortene til eksisterende Connect, selv om modellen drar litt på åra nå.

Nye Transit og Transit Connect har vært gjennom Fords tester for nyttekjøretøy med flere millioner kilometer i testlaboratorier, på testbaner og i daglig bruk i utvalgte kunders bilflåter.

Høsten 2013

Målet har vært å dokumentere varighet- og driftsikkerhetsstandarder som innfrir moderne og høyst varierte nyttekjøretøybrukeres forventninger og behov. Uansett blir det spennende å ta den nye kompakte varebilen i nærmere øyesyn da de kommer i salg høsten 2013.

Ny Courier

Ford har også lansert en fjerde varebilnyhet nå på høsten, nemlig gjenfødelsen av Ford Courier. Modellen, som får navnet Transit Courier, vil gå inn i det minste nyttekjøretøysegmentet og deler Fords globale B-plattform som Fiesta og B-Max.

Da er det også naturlig å forvente at drivlinjene fra disse blir tilgjengelig for nye Courier, med blant annet Fords 1-liters EcoBoost bensinmotor som ble kåret til verdens beste motor i 2012. Fords nykommer i det hurtigvoksende europeiske markedet for små varebiler planlegges lansert i 2014.

Også en personbilvariant av Connect er klar og vil hete Tourneo Connect.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!