Forsvarets bergingsvogner blir i disse dager oppgradert og vi fikk ta en titt på en de tyngst utstyrte versjonene som kalles NM 154 F4.

Førerdøra har ikke koppholder eller elektrisk vindusheis, men innfesting for MP7 er på plass.

For de fire vognene som er klargjort for internasjonale operasjoner er takmontert maskingevær MG3 med på utstyrslista.

En effektivt lavteknologisk løsning. Vaierkutterne vil lede vaiere og tau ned hvor de kappes. Et system som takskytteren setter stor pris på når han skal stikke hodet opp av vogna i fart.

Kaptein Erik Johansen viser frem redningssaga som de blant annet kan bruke for å komme seg gjennom pansret glass. Glasset det her skjæres i tilsvarer det som står på F4-versjonen.

Når forsvaret skulle fornye sine hjulbergingsvogner skulle man kanskje tro at det ble kjøpt inn nytt utstyr. Men i stedet falt valget på 18 av deres Scania 113 fra 1992. Høres kanskje merkelig ut, men forklaringen er logisk og snusfornuftig.

Nye biler ville blitt tyngre med mindre framkommelighet og de ville dermed ikke møtt forsvarets behov.

Ferdig innkjørte

Nå skal det nevnes at bilene som er valgt ut til tjenesten bare så vidt er kjørt inn med sine 1000 til 40.000 kilometer på tellerne.

Vi fikk være med da den første nye versjonen av NM 154 ble offisielt levert fra Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til Hæren, under en seremoni på Kolsås leir.

To tonns pansring

I alt skal 18 slike NM 154 oppgraderes for å få økt slepe- og løftekapasitet. Av disse er det fire som blir klargjort for internasjonale operasjoner med blant annet to tonns pansring og bukbeskyttelse.

MG3 maskingevær

Med på utstyrslista finner vi også takmontert MG3 maskingevær og jammere. Sistnevnte brukes som mottiltak mot radiodetonerte veibomber.

Kan slepe en CV90

Den tekniske totalvekten er økt fra 28 til 37,5 tonn og slepekapasiteten med stag er på 35 tonn. Det vil i praksis si at de kan slepe med seg alle forsvarets kjøretøy opp til 35 tonn, inkludert en stridsvogn CV90. På opphengt slep er kapasiteten økt fra seks til 11 tonn.

Plass og vekt

Han forklarer videre at F4-versjonen er selvforsynt for å kjøre feltoperasjoner. Bergingsvogna har lagt på seg noen tonn under denne prosessen, dette uten at motorytelsen er økt. Men chassiet har fått ekstra hjelp i form av nye framfjærer og aksellastfordelere på bakre aksler.

Jaws of life

Utviklingen har ellers hovedsakelig skjedd på utstyrssiden. Som eksempel kan man nevne kutteverktøyet "jaws of life" som nå tar en tredjedel av plassen og veier 27 kilo mot 102 kilo i forrige versjon. Plass og vekt er vesentlig her, man skal ha med seg mest mulig redningsutstyr på vogna. En flatpakket luftpute kan legges under et havarert kjøretøy og etter den blåses opp kan det ha løftet på 60 tonn. Vinsjen er den samme, men kan nå fjernstyres trådløst.

Hytteluksus

Det er også mye av hensikten med den nye hjulbergingsvogna, å kunne utføre så mange av oppgavene som mulig fra den pansrede hytta. Tre kameraer rundt påbygget gir bilder på en skjerm inne i hytta. I tillegg kan et kamera erstatte høyrespeilet, siden en eventuell skytter i midten av hytta vil hindre sikten til speilet. Alle funksjonene, bortsett fra støttebein, kan styres med fjernkontroll. En radiostyring fra hytta gjør det mulig å foreta en hurtigevakuering av kjøretøy i vansker uten at noen må forlate kjøretøyene.

Redningssag

Til TransportMagasinet kan kaptein Erik Johansen fortelle at dette regnes som et helt nytt kjøretøy. Han er gruppeinstruktør på berging og redning. Den kraftige redningssaga fra Husqvarna setter i gang og vi blir bedt om å holde avstand på grunn av glassplinter som kan komme sprutende. Erik har holdt på med dette siden 2007 og har også jobbet på bergingsvogn tidligere.

NM 154 F4 har kapasiteter som; 11 tonns opphengt slep, 35 tonn slep med stag, 4 tonns bergingsbrille, hovedvinsj på 20 tonn og selvbergingsvinsj på 10 tonn.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!