Nordli Transport startet dekkverksted til hjemmebruk i 2008, da Kim Olav fikk kjøpe en dekkomleggingsmaskin fra Sola Storbilsenter. Nå server han og faren hele bilparken herfra. Pigging og omlegging prøver jeg å ta når det er rolige perioder innimellom vedlikeholdsarbeidet på hengerne og alt det andre, smiler han.

Løsningsorientert, kalles han hos NorSlep. Kim Olav Nordli har sterke meninger når den optimale lastebil skal bygges og deler dem gjerne. På denne har han konstruert hydraulikken og plattingen i eget hode.

Jan R Nordli Transport har investert det siste året.

Strøkent utstyr.

Kim Olav har nesten ikke tid til å prate om familiebedriften denne lørdagen.

Han kjøpte seg ny Harley Davidson dagen før og har planene klare for resten av ukehvilen.

Det meste av arbeidsdagen, eller natta, går med til asfaltkjøring for tiden.

Fra nabohuset kommer far og daglig leder Jan Roar ruslende.

Han kjører tippsemien som står parkert ved det lille verkstedet like på oppsiden av E6. Herfra drev også hans far entreprenørbedrift.

1974

Det har blitt mye brøyting, men Roar har også forsøkt tømmerbil, helt tilbake på 1970-tallet, da sammen med sin far.

- Jeg startet som entreprenør i 1974, men kjøpte første lastebil allerede i 1977, begynner Jan. Den gang som nå handlet det om asfalt og brøyting. Karrieren hans startet allerede som 14-åring da han lastet biler for Vegvesenet med gravemaskin.

- Jeg kjøpte et chassis som jeg bygget opp selv til tippbil og da sluttet jeg også med gravemaskin. I 1985 kjøpte jeg den første F12 Globetrotteren her i området, minnes han.

- Ja, det var stas å bli hentet i barnehagen med den, skyter Kim Olav inn.

Han er nok så arvelig belastet som man kan bli, når man ser på hva slekten på nabogårdene driver med.

- Om sommeren når barnehagen var stengt, satt jeg som regel i hjullasteren til onkel.

Jeg sto klar med matpakka på trappa klokka seks om morgenen, minnes han.

Toakslet i nord

I 1993 ble tippbil bygget om til trekkvogn og en årrekke innen frysetransport skulle komme til å prege Nordli transport. Fortsatt trekker noen av bedriftens biler traller for det som via NorCargo nå har blitt til Bring. Butikken ble etter hvert utvidet med flere og flere biler.

- Vi kjøpte bil og henger i 1995 og i 96 kjøpte vi en toakslet FH12-trekker som gikk fast på Nord-Norge for NorCargo og NKL. Vi var vel først ute med det også og ble dømt nord og ned. Men det fungerte suverent, sier Jan og krever å bli trodd på det.

- Det handler mest om å ha gode dekk, mener Kim Olav. - Og riktig lasting. Vi løftet tralleakslingen og kom opp der boggibiler sto fast. Vi brukte nesten ikke kjettinger på den bilen heller.

1,5 million

- Volvoen hadde gått 1,5 millioner kilometer da vi byttet den og hadde ikke en driftsstans utenom skifte av styresnekke og et par velt, men det siste var ikke bilen sin feil, minnes Jan.

Selv om lastebiltransporten skjøt fart, fortsatte han i jobben hos Kolo veidekke frem til 1999, da ga han etter og ble sjåfør han også.

Fisketransport på utlandet og matvarer for NKL sørget for jevn drift i mange år.

Så kom kontrakten med Coop og Nordli Transport handlet seks blå Scania som distribuerte matvarer fra Tromsø til hele landsdelen i mange år. Helt frem til februar i år, da kontrakten ble overtatt av Transport Nord etter at Bjørnflaten som kjent måtte legge inn årene etter bare et halvt år med Coop-kjøring.

- Nå har vi begynt å kjøre varer inn til Coop i stedet, i og med at vi trekker traller for Tollpost i Narvik med tre biler, smiler Jan.

Mer Coop

Fortsatt har han tre semitrailere gående for Bring med stykkgods, terminalgods og leskedrikker fra Mack. I tillegg går to biler for Toten Transport, for ikke å glemme de to asfaltbilene på tunet. Totalt disponerer familiebedriften 10 lastebiler i dag. Sjåførene har alle lokal tilknytning.

- Og for et år siden snakket vi om å trappe ned og kun drive med grus og brøyting, sier Kim Olav og ler.

For vinteren har vært preget av brøyting hos denne familien de siste 50 årene.

Nordli har ansvaret for det meste av kommunale veier i Bardufoss.

Nede på tomta står godbilen klar, en Volvo N10 som står hele året med skjær og kjetting montert.

Den ble kjøpt inn fra Forsvaret i sin tid og har bare gått "noen få" kilometer.

- Vi er to mann på tre kjøretøy. Sånn har det vært i alle år. Jeg kjører brøytebilen først og hopper i traktoren etterpå, sier Jan.

Yngstesønnen tar seg av den andre traktoren.

Fremtid

Kim Olav syns det gjorde godt å komme seg over på annen kjøring enn godstransport. Oppveksten i lag med far og farfar har vært en god skole. I dag ordner han det meste på bilene selv. Enten det handler om hydraulikk, elektrisk eller dekkutrustning.

Påbyggene på firmaets siste Volvoer har derfor mange finurlige løsninger.

- Jeg bygget opp hydraulikk på en av Scaniatrekkerne vi hadde og sendte bilder til NorSlep og sa at slik ville jeg ha det på denne nye også. Det ble en del telefonsamtaler under oppbyggingen av vår FH 700, med kombipåbygg. Jeg spurte dem en gang om de syns jeg var en vanskelig kunde, men de svarte høflig mente jeg var løsningsorientert, smiler Kim Olav.

Bilen har blitt som han ville ha den, bortimot.

- Skulle det blitt helt perfekt måtte man vært til stede under hele oppbyggingen, selv om NorSlep har kommet veldig nær, innser han.

Nå er det uansett asfalt som gjelder frem til sesongen er over for i år. De isolerte halfpipekassene er bygget for å kjøre alt fra sprengstein til asfalt og LAXO-rammen kan byttes med svingskive hvis tralletrekking skulle friste til vinteren.

Daglig leder Jan Roar Nordli (t.v.) har brøytet kommunale veier i Bardufoss siden før han fikk sertifikat og frem til nå. Tenk så rart det blir hvis vi ikke får kontrakten neste gang, sier han. Tenk å sitte og se at det snør uten at man må ut på jobb en helg¿ Kim Olav (t.h.) frykter det ikke. Familiebedriften har nok å drive med uansett.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!