"Vi begynte med å spørre 'hva er egentlig problemet?'. Svaret er uoppmerksomhet. Hvis du fulgte med på trafikken foran deg hele tiden, hadde du ikke trengt et system som dette," sier Carl Johan Almqvist.

Påkjørsler bakfra utgjør en vesentlig del av alle trafikkulykker. For å takle dette problemet har Volvo Trucks utviklet kollisjonsvarsel med nødbremsing - et avansert nødbremsesystem med kollisjonsvarsel for å unngå alvorlige ulykker som følge av uaktsomhet.

Merecedes Benz har hatt et liknende system på Actros noen år allerede. Nå slipper Volvo sin versjon.

Bremsesystemet, som er tilgjengelig på den nye Volvo FH-serien, er utviklet for å hjelpe sjåføren slik at de fleste påkjørsler bakfra kan unngås eller gjøres mindre alvorlige.

Røde lys

Det nye systemet bruker en radar og et kamera for å identifisere og overvåke foranliggende kjøretøyer. Systemet registrerer både stillestående og bevegelige kjøretøyer og kan unngå kollisjoner med bevegelige mål ved en relativ hastighet på opptil 70 km/t. Når systemet oppdager et kjøretøy som lastebilen vil treffe med sin nåværende fart, tennes et kontinuerlig rødt lys i frontruten for å få sjåførens oppmerksomhet tilbake på veien.

"Vi vil ikke ta over fra sjåførene da vi mener de er best egnet til å en avgjørelse, for eksempel som å kjøre utenom hindringen," sier Carl Johan Almqvist, trafikk- og produktsikkerhetssjef hos Volvo Trucks.

Hvis lastebilen ikke merker noen reaksjon fra sjåføren, slik som styring eller bremsing, eskalerer systemet til et blinkende rødt lys og pipelyd. Hvis det fortsatt ikke kommer noen reaksjon, bremser systemet lett. Hvis heller ikke dette hjelper, aktiverer systemet nødbremsesystemet og gjør alt for å få lastebilen til å stoppe helt.

"I de aller fleste tilfeller vil de første varselsignalene tiltrekke seg sjåførens oppmerksomhet. Og de få gangene det ikke skjer, vil nødbremsesystemet kunne forhindre en alvorlig ulykke," sier Carl Johan Almqvist.

I Europa blir nødbremsesystemer påbudt i nye lastebiler fra november 2015.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!