Team Limetec har egen service- og reparasjonsavdeling. Her er en semitrailer fra Alta Transport på reparasjon.

Nesten halvparten av alle chassisene utenfor fabrikken skal til norske kunder.

Snedig løsning! Egen "garasje" til jekketralle er smart.

Jan Smedjebacka klargjør et skap for lakkering.

Team Limetec hevder de bygger den letteste dollyen på markedet. Den veier to tonn.

Team Limetec bygger også kjerrer. Disse skal til Hallands Transport i Sverige.

Detaljer på vogntoget til Sørlandske Transport. Lekkert og funksjonelt.

-Vi har mange norske kunder. Denne Volvo FH 540 XXL skal til Sørlandske Trasport AS, sier Lars Ahola.

Drar man rett østover fra Levanger og krysser Bottenviken, kommer man på land i Kokkola. Mange kjenner byen bedre som Karleby, som er det svenske navnet. Atten prosent av innbyggerne har svensk som morsmål. De fleste er likevel tospråklige, og skifter ubesværet mellom finsk og svensk. I den eldste bydelen finner vi en av Finlands største og best bevarte gamle trehusbebyggelser. Håndtverkertradisjonene lever i høyeste grad videre. På industriområdet like sør for sentrum er det yrende aktivitet. Vi svinger inn ved en av hallene og blir møtt av Lars Ahola og Kaj Fagerholm. De ønsker velkommen til Team Limetec.

Teamfølelse

Bedriften har 55 ansatte, og disponerer 4000 kvatratmeter produksjonsplass fordelt på flere haller. Lars Ahola og administrerende direktør Kaj Fagerholm tar oss med på en runde i bedriften, og deler sitt glødende engasjement for transport, lagånd og praktiske løsninger.

- Selv om ikke alle fysisk jobber under samme tak, er det å skape en felles lagånd blant våre medarbeidere noe vi prioriterer høyt. Vi vil at hver enkelt skal være stolt av jobben de utfører, enten det nå er å konstruere, sveise, lakkere eller montere. Team Limetec produserer rundt 200 enheter, det vil si tilhengere og bilpåbygg, i året. Over halvparten går til Sverige, så følger Norge som nest største marked. Resten av produksjonen går til hjemmemarkedet og øvrige Europa, forteller Fagerholm.

- Det har alltid vært naturlig for oss å orientere oss vestover. Både den geografiske plasseringen her ved kysten, og det at svensk er vårt morsmål, har medvirket. I tillegg har vi selv mange års praktisk erfaring fra transport i både Norge og Sverige, legger Lars Ahola til.

Ahola Transport

-Min far, Helge Ahola, kjøpte den første lastebilen i 1955 og begynte å kjøre grus. Dessverre gikk han bort alt for tidlig, i 1982. Da var firmaet utvidet med fire biler, og sønnene Hans, Lars, Nils og Rolf ansatt som sjåfører, forteller Lars Ahola.

De bestemte seg for å ta over og fortsette driften. På den tiden kjørte de for flere forskjellige speditører.

-Jeg kjørte fast to turer i uken til Trondheim i flere år. Fra Finland lastet jeg ofte finér og treprodukter, og i retur blant annet skumgummi til møbelindustrien. Ellers hadde vi oppdrag som gjorde at vi fikk se det meste av både Norge og Sverige. Vinterveiene og bakkene var en utfordring. Det gjaldt å ta det med ro og lytte til råd fra erfarne kolleger. Mye av kjøringen ble etter hvert basert på fórtransport til pelsdyrfarmene her i Østerbotten, forteller Lars.

- I 1985 fikk vi en anelse om at veksten i pelsdyrnæringen ville snu, og vi gikk inn for å skaffe egne transportoppdrag fra handel- og industrisiden. I ettertid viste dette seg å være en bra satsing. Hans, Nils og Rolf Ahola står i dag i spissen for Ahola Transport. De driver en flåte på nærmere 380 enheter bestående av egne og innleide biler. Transportene går både til Norden og øvrige Europa. Faste ruter er ikke etablert. Prinsippet er at godset styrer bilene. Som nøkkelverktøy i virksomheten har de utviklet et eget, avansert datasystem for samordning av gods. Såkalte transportnav, det vil si fordelingsterminaler, er i tillegg opprettet i Finland og i Sverige, forteller Lars Ahola.

Skreddersøm

- En av mine hovedinteresser har alltid vært den tekniske siden ved transportene. Helt fra begynnelsen hadde vi eget verksted. Der begynte jeg å konstruere og bygge tilhengere tilpasset våre egne behov. At importøren av SAF-aksler holder til i nabobyen Jakobstad var et pluss. Arbeidstegningene ble utviklet med blyant på rutepapir og på baksiden av sigarettesker, smiler Lars Ahola.

Etter hvert syntes de produktene ble så bra at kanskje andre også kunne være interessert i å kjøpe dem. Det var bakgrunnen for at Limetec ble etablert i 1994.

- Da fikk rutepapiret vike for ingeniører og moderne dataprogram. Nå har vi hovedfokus på stykkgodsskap og skap til kjøle- og varmetransporter. Vi bygger også kjerrer og citytrailere, og er stolte av å ha konstruert den letteste dollyen på markedet. Den veier to tonn, fortsetter han.

De bygger stort sett alt selv fra grunnen av, bortsett fra skapelementene som bestilles fra en finsk leverandør. En fordel med den forholdsvis nære kontakten til Ahola Transport, er at de kan teste nye løsninger og ideer før de presenterer dem for andre kunder.

-Da vet vi at det vi bygger holder og fungerer i praksis. Et eksempel er bjelkene som ved enkle håndgrep blir til dobbelt gulv. Når de ikke er i bruk, skyves de opp i taket. Her er det ingen løse deler. Tanken er at sjåføren skal behøve å gå opp i skapet bare en gang under lasting eller lossing. Det sparer tid, forklarer Lars.

LEAN produksjon

På vei gjennom sveiseavdelingen passerer vi det som skal bli en tilhenger til Dalsegg Transport, og stopper opp foran en av informasjonstavlene.

- Vi har latt oss inspirere av tankene bak Lean («slank») produksjon. Toyota, Scania og en rekke andre bedrifter og organisasjoner har fått gode resultat ved å jobbe etter disse prinsippene. Helt enkelt kan vi si at det går ut på at alle medarbeidere skal ha et nært og bevisst forhold til det kundene vil ha, til egen utvikling og til produksjonsprosessen. Alle oppfordres til å komme med nye ideer, og til å registrere avvik. Er det noe som ikke fungerer, prøver vi å ta tak i problemet for å finne løsninger praktisk og direkte. Ryddighet er viktig på alle plan. Enkelhet er et annet viktig stikkord. Sammen forsøker vi også hele tiden å finne nye metoder for å redusere unødvendig materialbruk. Målene stiller krav til oss som ledere, sier Kaj Fagerholm.

Å innføre metodene er en side av saken. Utfordringen er å holde i gang en kontinuerlig forbedringsprosess. En forutsetning for å lykkes, er at alle kjenner at de utgjør en viktig del av laget.

- Vi har jevnlig forskjellige arrangement litt på siden av jobben også. Vi har grill- og badstukvelder, og minst en gang om året drar alle i Team Limetec på en felles tur. Transportmessen på Elmia i Jönköping har vi besøkt flere ganger, forteller Lars Ahola.

Limetec Norge

- Hvordan fant dere fram til selgere i Norge? spør vi.

- Det var enkelt, smiler Lars Ahola. - De ringte hit. Kontakten med Morten Sandungen ble innledet for omtrent tolv år siden, og noen år senere kom Stig Morten Nergård med på laget. I 2007 startet vi Limetec Norge AS. Hovedkontoret ligger på Reinsvoll like sør for Raufoss. Når de norske påbyggene er ferdige hos oss, fraktes de oftest dit for registrering og klargjøringsservice. Der har vi også mulighet til å utføre service og eventuelle reparasjoner, forteller han.

Lars Ahola konsentrerer seg nå hovedsaklig om salg til Nord- Sverige og Finland, men legger ikke skjul på at han fremdeles har et nært forhold til det som skjer i øvrige Norden. Og det ser ut til å gjelde alle i Team Limetec!

Enkelte av kundene bygger de reneste showlastebilene. Her er bilen til Trans Härmä på Power Truck Show i Finland.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!