23948sdkhjf

Bedriftene skalerer ned

Lite er det nye store i varebilmarkedet. Andelen små varebiler har vokst kraftig siste 5 år, samtidig som bunnen har falt ut av markedet for ombygde terrengbiler og flerbruksbiler på grønne skilter.

De siste fem årene har andelen små varebiler i markedet økt med nesten 40 %, store kassevogner er opp 13 %, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. På minussiden finner vi de mellomstore varebilene som er ned 10 %, mens andelen ombygde terrengbiler og flerbruksbiler på grønne skilter raser og er nesten halvert på fem år.

Downsizing

Det er en klar trend at bedriftene nedskalerer og generelt er mer bevisste på hvor stor varebil de egentlig trenger. Veldig mange finner ut at de kan klare seg med en mindre bil enn den mellomstore kassevogna og velger da for eksempel en VW Caddy, gjerne en lang Maxi-utgave eller lange utgaver andre små varebiler. Slik "downsizing" er kanskje det aller sterkeste trendbildet i hele bilbransjen om dagen. Ikke bare varebiler, men også personbiler og motorer lages mindre, men samtidig mer effektive.

Euro-NCAP type sikkerhetskrav

Det profesjonelle markedet har begynt å stille svært strenge krav til sikkerhet. I anbudsinnbydelser er det ikke uvanlig at det stilles krav om at bilene skal ha et minimum antall stjerner i sikkerhetstesten Euro-NCAP, i følge LeasePlan.

- Euro-NCAP tester kun personbiler, ikke varebiler. Dermed blir det bare varebiler som det finnes en personbilutgave av som med rimelig sikkerhet kan sies å gi et visst antall stjerner. For eksempel Citroën Berlingo som har sin personbil-utgave i Citroën Multispace, uttaler Marius Paus i LeasePlan. Resultatet kan være at markedet avviser en del modeller på sviktende grunnlag, men det viser hvor sikkerhetsopptatt det norske markedet er blitt, mener han. Et annet krav fra de fleste kundene er at bilen er ustyrt med ESP.

HMS-tankegang

Det er en HMS-tankegang (Helse, Miljø, Sikkerhet) som gjør seg gjeldende, mener LeasePlan. Varebilen er en arbeidsplass, og da bør den oppfylle alle relevante HMS-krav som på andre arbeidsplasser.

Komforten i varebilene er blitt like god som i personbilene med air-conditioning, ekstra varmeapprat på dieselbiler, armlener på setene, bluetooth og en skillevegg til varerommet som muliggjør god komfort, noe som ofte var et problem på de ombygde terreng- og flerbruksbilene. 4WD-andelen holder seg stabilt på i overkant av 40 %.

e-miljø

På miljøsiden er vi helt i starten på trender som tar oss vekk fra diesel som enerådende, mener LeasePlan.

- Vi har begynt å merke en gryende etterspørsel etter bensinbiler som skal gå i tettbebygde strøk. Dette tror vi vil forsterke seg, men det er pt ikke mange merker som leverer varebiler med bensinmotor. Det vil endre seg med nye og mer effektive bensinmotorer, tror Paus.

Det er også en nysgjerrighet i markedet for elektriske varebiler.

Kort om LeasePlan

- LeasePlan er Norges største aktør innen biløkonomi, biladministrasjon og operasjonell leasing.

Bedriften har har en leasingportefølje på mer enn 6 milliarder kroner og administrerer i Norge alene om lag 37.000 biler for store og små bedrifter samt for offentlig sektor. Av dette utgjør varebiler litt over 50%. LeasePlan selger også omkring 8000 biler årlig til profesjonelle oppkjøpere via ukentlige auksjoner.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.125