Man betaler såpass mye for en lastebil i dag, at den i hvertfall må være ren. Elvis hadde bevegelsene i hofta, men Erland og Anders har sirkelbevegelsene integrert i hendene.

Her er det klargjøring for Nor Slep. Morten Frugaard (t.h.) har teknisk klargjøring for verkstedet og monterer lamper og lys. Deretter skal Anders polere herligheten.

Tidligere brukte vi våre egne mekanikere til å klargjøre bilene. Det viste seg å være bortkastede ressurser, så vi ga Erland og Anders en sjanse. Det er vel omkring tre år siden, og vi er fornøyde med resultatet. Den siste finishen overfor kunden er utrolig viktig for oss, forteller salgs- og markedssjef Kurt Lydersen i Volmax AS.

Det har hendt at gutta har brukt opp mot to dager på en bil totalt, men som oftest er en nybil unnagjort på 1-5 timer, når de ikke blir avbrutt av masende journalister, vel og merke. Det er fredag, dagen før "laugardag" altså vaskedag, ifølge norrøne tradisjoner. Ikke at det ser ut til å bety noe. Anders og Erland utfører vaskeplikten hver dag, de.

Anders med "furtekassa". Anders er lakkspesialisten med flere kurs og god erfaring bak seg. - Svarte biler er den største utfordringen, forteller han. Da får vi vist hva vi duger til, gliser Anders som alltid har interessert seg for lakk. Tidligere kjørte han budbil, så han er godt oppdratt.

Av og til sitter tapen godt fast. Da er det sikkert godt å vite at den virkelige jobben begynner senere, når all tapen er av og limet sitter protesterende igjen. - Vi kan bruke opp mot en time på å få av alt under f.eks. underkjøringshindre, sier Erland.

Kurt Fredrik Schweder er salgskonsulenten som først dro inn Erland & co. - Du må få med et bilde av ham, insisterer Erland. Vi gjør som vi blir fortalt, vi.

Det er ikke så mange som eier disse egenskapene. Faktisk er det bare to vi i farten kan komme på. Det er far og sønn Johansen. Sammen med Erlands kone, Natalija, driver de familieselskapet TruckWash i Horten.

- Dette kan du ikke holde på med om du "bare" har det som jobb, forteller Erland Johansen. Det blir for lettvint. Han referer ikke til kondomene de har funnet bak køyer, men om det harde arbeidet han og sønnen bedriver fra morgen til kveld.

Erlend gransker en dieseltank for å se om den er godt nok renset, mens han utdyper hvorfor han legger så mye sjel i å vaske en lastebil. - En ny bil koster kanskje halvannen million. Da bruker man ikke børstevask på den. Så enkelt er det, fastslår Erland som selv både har kjørt lastebil og på standsmessig vis har sørget for at sønnen Anders også er oppvokst i ei hytte.

Sene kvelder

Vi er på Borgeskogen i Vestfold. Selv om gutta driver selvstendig og har flere kunder, er Volmax en stor leverandør for dem. - Vi fjerner reklame, polerer og klargjør både brukte og nye biler, sier Erland idet han fjerner litt tape fra en FH. Vi må pent følge etter og ta bilder mens denne blide herremannen og sønnen jobber. Det er ikke tid til noe annet. I løpet av ett år går det ut omkring 80 nye og 30 brukte biler fra dette anlegget alene. Nå får de også Kongsberg og Råde i tillegg. Dessuten blir det litt jobbing både for Pluss og Renault også.

Telefonen hans ringer. Det er Volmax på Kongsberg. Om han kan ta to biler i ettermiddag? Selvsagt. - Da blir det kvelden i dag også, forteller han meg og legger vekt på at service er noe av det viktigste for ham. - Når kunden ringer, stiller jeg opp. Det er slik det må være.

Mobilt vaskeanlegg

I tillegg til å ha en varebil med noe av det råeste reklamen vi har sett, har gutta (og Natalija, må vite) investert i en henger som inneholder både en stor, god vasker og støvsuger. På den måten blir de mobile og kan reise til kunden.

- For Volmax, i dette tilfellet, er det en stor fordel. Da kan de montere f.eks innvendige lys, mens jeg renser hytta og Anders klargjør utvendig. Alle sparer tid, og resultatet blir en helt ren og flott bil til kunden, sier Erland.

Påbyggerne smører ofte inn bilene med ulikt stoff for å unngå lakkskade fra sveising mens de gjør jobben sin. Dessuten er alle dieseltanker satt inn med slush når de kommer. Da er det bare å ta frem avfettingen og polishen etterpå.

- Heldigvis lukter den godt, skyter Anders inn. Han kommer traskende rundt hjørnet med "furtekassa" si og et bredt smil. "Furtekassa"? undrer vi. Ja, den ser jo slik ut, synes Anders. Han åpner og viser oss verktøyskrinet. Her har han alle godsakene, fra gummifornyer til polish. Anders har forøvrig flere kurs i lakkrens, så dette er et område han kan.

- Jeg tar ofte det utvendige, mens fatter´n jobber inni, sier han og sender min relativt møkkete personbil misbilligende blikk. Han nevner ingenting. Heldigvis er jeg ren i tøyet.

Ligger unna personbiler

- Vi tar bobiler og campingvogner også, messer Erland. Han har mye på hjertet og vil at jeg skal få med meg det meste. Røyking, for eksempel. Det fjerner vi med fotoplasma. Og lakkforegling driver vi med. Men personbiler ligger vi unna. Det får noen andre ta. Det er liksom lastebil som er vårt område. Det er forresten en annen type møkk i lastebil enn hva man har hjemme. Mange bor i bilen og mens enkelte er superhygieniske, opplever vi ofte det motsatte også.

- Det er ikke sjeldent vi ser "grønne" kjøleskap og på bruktbiler må enkelte bakvegger skiftes fordi sjåføren har sovet med kjeledress. Det føles nok også litt trist når far og sønn har brukt flere timer for å få en bil strøken med godlukt, stoffornyer og polish for deretter å oppleve at det kommer en sjåfør og slenger gamle, rustne kjettinger baki.

Dere må ha sett mye rart?

Ja, vi har da funnet flere brukte kondomer, g-strenger, brennevin og kulørte magasiner. Heldigvis ikke noe verre, men det holder allikevel, synes Anders. Men det er ikke dette han vil prate om. - De fleste har alt på stell. Tok en Scania for Tinn på Rjukan for litt siden. Den hadde gått 640.000 og var helt strøken.

Det tar fra én til fem timer å klargjøre en ny bil, mens en bruktbil oftest er unnagjort på fem til åtte timer. Det tar tid, men det skal gjøres ordentlig slik at kunden blir fornøyd, avslutter gutta i Truckwash. - Det spiller ingen rolle om det er kvelden før vi er ferdige.

Vi forstår at klargjøring for dem både er hobby og livsstil.

Vi tror dem også når de skryter av kundene sine.

Disse gutta kan vaske, men de bakvasker ikke.

- Har du ikke snart tatt nok bilder, nå? undrer Anders. Nei, vi har ikke det. Det er tidlig ettermiddag og 540´en til EBS Transport er ferdig klargjort. Sjekk speilbildet i hytta og glansen i gummidekkene. Det er snasent. Det er det.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!