- Den nye sensoren vil oftest hente data fra ABS´en, men på de mindre klassebilene vil man kunne ettermontere noe som heter Geolock, forteller Tom Sund hos Fartskriver.

- Rent lovmessig er det én endring, forteller Tom Sund hos Fartskriver da vi ringer ham for å få klarhet i reglene.

Nå heter VDO sin skriver 2.0 og Stoneridge heter Duo. Det er fordi det er to sensorer. Tidligere var det en giver som satt på gearkassa. Nå skal det i tillegg være et IMS signal. "IMS" står for "Independent Motion Signal" og hentes som regel fra ABS-systemet på bilen.

Formålet er naturligvis å øke sikkerheten mot manipulasjon, som oftest i form av magnet på gearkassa.

Det betyr altså to bevegelsessensorer istedet for dagens ene og gjelder fra 1. oktober på nye biler.

Vi har fått spørsmål fra undrende lesere hva som legges i begrepet "nye" biler.

Betyr det at alle biler som registreres etter 1. oktober skal ha det nye systemet selv om de kanskje allerede har den gamle versjonen?

- Det er sjeldent tilbakevirkende kraft på slik lovgivning. Vi har sendt ut brev til alle våre partnere om å aktivere alle sine skrivere, f.eks. for biler som står på tunet, før 1. oktober. Da skal dette gå greit.

Har man den gamle skriveren uaktivert den 1. oktober, må man derimot bytte.

Arkivering er ikke nok

Til slutt kommer et hjertesukk fra Sund: Det er mye forvirring ute når det gjelder hva man som bedrift må forholde seg til for å følge lovverket. "Alle" snakker om nedlasting og arkivering av kjøredata, men dette er ikke nok.

Internkontroll er like viktig og her vanker det store bøter for bedrifter som ikke passer på. Mens kontrollmyndighetene tidligere brukte silkehansker, har de nå tatt på seg arbeidshanskene, avslutter Sund hos Fartskriver.

Les også: - Bruk tiden din klokt

Les også: Ny mann og minuttskriver

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!