Lys på messer = publikumstekke, men åpenbart ikke hos "Asia-leverandørene".

Bygger ikke inn i skapet + billigere deler = Lumikko aggregater burde selges i Norge.

Felbinder´s serveringsvogn from the USA

Hannover neste, kun en time etter avgang Oslo.

Det står "G" i fronten = God å rygge.

MAN Last og Buss AS og Renault Trucks AS benyttet seg også av vår maskin, som sammen med våre egne messedeltakere medførte at vi måtte gå opp i flystørrelse i forhold til hva som var planlagt. Vår årelange og gode reisepartner Expert Reiser AS knurret imidlertid ikke, med andre ord var interessen så stor for turen at det forsvarte benyttelse av en større maskin.

Messevandring på søndag

Med vilje reiste vi ned lørdag formiddag, for avklimatisering til tysk wienerschnitzel og øl brygget slik øl skal brygges, rett og slett en kveld med sosialt samvær med likesinnede. Før messe-tråkking av rundt 250.000 m2 utstillerareale startet opp søndag morgen, ytterst behagelig i forhold til messevandring på en lørdag hvor man mer står i kø enn å vandre. Hele neste dag ble det også tid på messa, mens vi returnerte hjem til Gardermoen tidlig på kvelden.

En hyggelig transportetappe, rundt en time i et fly, fremfor å kjøre veien hjem, for to effektive dager på verdens største nyttekjøretøymesse tar på. Tar også på, når man som følge av godt sosialt samvær ofte "glemmer" å legge seg rett etter Kveldsnytt, noe som kan forsvares med at NRK ikke var å se på hotell TV´en de to nettene vi hadde der.

Størrelsen var nok det som imponerte mest, skal vi tro på tilbakemeldinger fra deltakerne. Og det ble valuta for pengene da de fleste lastebilprodusentene bød på nyheter - store nyheter for en del av dem.

Hengerprodusenter med egne kleskolleksjoner

En annen ting som gikk igjen i kommentarene var hvor viktig det var å se på kartet før man inntok en ny giganthall, rett og slett for å luke ut det man ikke hadde interesse for. De som ikke var bevandret i tyske bedrifter hva størrelse angår, fikk seg et lite sjokk over hvor store de store produsentene er syd for Danmark. Spesielt hengerprodusenter som viser seg på en måte som en middels stor bilfabrikk, eller hva sier du til at f.eks. Krone hadde sin egen kles- og utstyrshop som man vanligvis forbinder med de store lastebilimportørene.

Overraskende for mange var også alle utstillerne som ikke hadde besøk overhodet, enten det var leverandører av slangeklemmer eller asiatisk produserte deler. Det samme observerer vi på den store messen i USA hvert år, utrolig at de vil stille ut produkter markedet ikke er opptatt av på et travelt messebesøk.

12 turer så langt - og flere blir det

- Jada, vi gjentar dette i 2014, svarte vi tre som spurte mens vi ventet med bagasjebåndet på Gardermoen da vi var tilbake. Det samme om tur til USA neste år.

Se heller ikke bort fra at vi kommer med en ny tur i 2013 som vi tror mange vil være med på - say no more! Hele 12 turer i "serien" - Bli med TM på tur! har det blitt til nå. Og seks store transportmesser.

Artig, det å kunne tilby bransjen noe ut over bladet TransportMagasinet og nettstedet du nå er på.

Fra Mercedes Truck Drivers Inn, ser dere dette, Bertel O. Steen?

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!