Norske Renault deltakere, se tallene over som viser tiden frem til deres nye lastebil.

Her ble en science-fiction film vist av den kommende bilen, hvor man med viten om Volvos eierskap i Renault klart ser linjene fra det nye FH-førerhuset. Forsøker man å se bort fra science fiction-effektene, og i stedet ser for seg Volvos nye bil og i tillegg lar fantasien legge til noen doser fransk bildesign, ja så kan det hende at Magnums arvtaker blir vel så pen som originalen fra Gøteborg.

Mange kommentarer fra deltakerne på TransportMagasinet sin tur til IAA ga også uttrykk for at de synes fronten på Volvo nok var litt mye tynn og ruglete plast.

Samtidig skal vi heller ikke glemme at Renault for snart 20 år siden med Magnum viste verden at de tør gå nye veier med lastebildesign. Hva lastebilkomfort angår, så er det fortsatt kun de selv og Mercedes som byr på helt flatt gulv i førerhuset.

258 dager igjen

Telleapparatet vi knipset på messestanden viste tiden frem til Renault pensjonerer sin snart 20 år gamle Magnum.

Heiser de førerhuset noe, mon tro?

Eller går de med dette bort fra helt flatt gulv med bruk av Volvo-førerhuset?

Endrer de kun grillen, eller også andre deler på grunnhytta fra svenskene? I skrivende stund er det ca. 258 dager til du får vite det.

Da får du også vite om Renault med bruk av sin eiers hyttekonsept også fjerner forskjellen mellom liten og stor, ja vi mener den store Magnum og den lille (les; smale) Premium modellen.

Mer likheter enn forskjeller

En ting er sikkert; at med Renaults kommende Volvo førerhus så er likheten mellom svenskene og franskmennen større enn forskjellene, noe vi allerede har sett utviklingen av med motorer og gearkasser med "made i Sweden" på. Så kan man igjen spekulere på om fremtiden byr på begge disse bilmerker, både hva bilene i seg selv angår og salgs- og serviceapparatet rundt dem.

Utenkelig at de i så fall vil hete Renaultvolvo. Ulogisk at de vil hete Volvorenault. Logisk at eieren Volvo vil gjøre det de kan for å både beholde og forsterke sin posisjon i lastebilverden, logisk at du kan lese mer om dette her så fort stolte herrer i Sverige og Frankrike har løst denne åpenbare floken. Hvis den da er til å løse.

Kan også nevnes at en utenlandsk representant på standen lot oss vite følgende: Liker du nye FH så gled deg til nye Magnum kommer, liker du ikke FH så gled deg enda mer til Renault har finpusset hyttedesignet.

 

Telleapparatet vi knipset på messestanden viste tiden der og da frem til Renault pensjonerer sin da 20 år gamle Magnum.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!