FH kommer på veiene i Europa og Australia på vårparten. Mellom-Østen, Afrika og Sydamerika må vente til 2014. Men i Norge kan man allerede nå se bilen "live."

Beviset. Kurt Fredrik Schweder med papirene på at bilen er norsk statsborger.

Diskusjonen om Volvo "ruller" eller "ruler" får andre ta. Vi kan iallefall konstatere at dette er første bil over grensen uten kamuflasje.

Mens en stor delegasjon fra Volvos salgsstab er på opplæring i Gøteborg, kan andre få lov til å ratte bilen over Svinesund. Vi tror vi vet hvem som har mest gøy.

Gutteaktig fryd viser at Roar Mørken slett ikke tøyser da han hilser på oss ved Svinesund mandag kveld. Han var enkel å finne, den blideste sjåføren på tollstedet denne kvelden.

Mørken sikter naturlig nok ikke til vårt møte. Roar var nemlig totalt uvitende om at han skulle få æren av å ratte den første nye FH fra Gøteborg til Norge for Volmax da han våknet til det han trodde var en vanlig mandag morgen. Men mandag morgen blues ble spilt litt annerledes i dag for vaktmesteren som til daglig jobber hos nettopp Volmax.

Trodde ikke bilen kom før månedsskiftet

Han var heller ikke alene om overraskelsen. - Vi trodde vi skulle få en bil opp rundt månedsskiftet og synes egentlig det også var tidlig, forteller markedsdirektør hos Volmax, Erik Edler-Woll, da vi ringer ham for å høre litt mer om saken; - Så da jeg fikk telefon ti over åtte på morgenen i dag om at vi kunne hente en bil, var det bare å kaste seg rundt. Nå skal bilen på signingsferd rundt i Volmax-systemet og vi skal kjøre et godt løp for å vise bilen til så mange som mulig i løpet av kort tid.

- Men det blir ikke noe prøvekjøring, altså. Denne bilen tilhører nemlig før-serie-produksjon (0-serien) og er kun ment for visning. Nå kan sjåførene få se på detaljene, prøve hytta og bli kjent med bilen. De første 57 bilene kommer til forhandlere i uke 11, avslutter markedsdirektøren.

At nettopp Roar Mørken fikk æren av å hente den første FH over grensen, tror vi ikke var tilfeldig. Den godeste Mørken er nemlig ingen novise i sjåførøyemed. 40 år som tømmersjåfør sier litt.

- Støynivået inne, utsikten og speilene er helt utrolige, mener den sindige karen mens han nikker for seg selv. Men jeg skulle veldig gjerne kjent den med lass. Han nikker igjen og ber meg ta en kikk inni.

Klem fra jentene

Det er nøyaktig 13 minutter siden han og salgskonsulent Kurt Fredrik Schweder fra Volmax på Borgerskogen entret Norge. Kurt Fredrik hoppet på like før grensen og fikk sjarmøretappen inn til tollen, men det er altså Roar som har kjørt bilen fra Gøteborg. - Jeg fikk tilmed en klem av jentene på demosenteret og mange lykkeønskninger med meg på veien, smiler Roar avslutningsvis.

Planene for bilen er allerede klare. Natt til tirsdag skal bilen vaskes og klargjøres. Det er det forøvrig Erland Johansen og hans firma Truck Wash som står for. Du kan lese en reportasje om disse gutta i TransportMagasinet som er på vei i post nå.

Deretter kommer MEF og tar bilen i nærmere øyesyn på tirsdag. Så går det slag i slag.

Men først skal Roar bare kjøre litt til. Han og Kurt Fredrik smiler seg ut av tollstasjonen. Riktignok betyr Volvo "Jeg ruller", men i kveld er det disse gutta som "ruler".

Mandag morgen blues ble nemlig brått en tango for to når Roar uventet fikk anledningen til å by Volvoen opp til dans.

Bare så synd han ikke hadde dress...

Roar Mørken gir oss en kikk under panseret. Utviklingsarbeidet til nye FH har kostet 11,5 milliarder svenske kroner og krevd ti millioner ingeniørtimer.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!