Harlem Transport disponerer i dag 150 egne biler, i tillegg til ca 15 innleide biler. © Foto: Arne Rasch

Oppkjøpet styrker vår posisjon i det voksende norske markedet sier Henrik Höjsgaard hos PostNord. © Foto: Peter Phillips

Harlem Transport

Dagfinn Harlem startet transportvirksomhet i 1966 og Harlem Transport ble etablert som aksjeselskap i 1973. I 1982 da selskapet talte 25 biler besluttet Dagfinn Harlem å selge virksomheten til Gausdal Bilselskap.

Harlem Transport AS reetableres i 1987 som et resultat av at NKL på Grorud i Oslo ønsker Dagfinn Harlem som samarbeidspartner på distribusjon av dagligvarer igjen. Fra slutten av 80- tallet og gjennom hele 90- tallet vokser Harlem Transport AS med blant annet flere oppkjøp og etablering av betydelig samarbeidsavtaler med nye kunder.

Her kan blant annet nevnes oppkjøpet av Myrene Transport AS i 1996. Myrene Transport og Harlem Transport fusjonerte 1. mai 2001. Harlem Transport har videre kjøpt opp Kristianslund Transport og Schiander Transport henholdsvis i år 2009 og 2010.

Det var på fredag ettermiddag at det hele ble klart. PostNord har kjøpt 100% av aksjene i Harlem Transport.

PostNord, som nettopp har gjort en storavtale med Scania, har altså også gjort forretninger med Rakkestads store sønn, Dagfinn Harlem.

Svært mange kjenner Harlems biler langs veien. Ikke så rart, med tanke på at bedriften i 2011 hadde hele 211 ansatte og omsatte for 292 millioner kroner. Og selv om bilene har vært et velkjent syn langs veiene, har eieren i alle år valgt å holde en lav profil i riksmedia. Så lav profil at da TransportMagasinet foretok et intervju av Dagfinn Harlem rundt årtusenskiftet brukte vi overskriften "Norges største Doldis".

Har litt å rutte med

Uansett. PostNord, som fortsatt er relativt ukjente i vår daglige transport-sjargong i Norge, er konsernnavnet av fusjonen mellom svenske Posten og Post Danmark. Så er det heller ikke småtterier de kan rutte med med sine omkring 40.000 ansatte og omsetning på 40 mrd. svenske kroner.

Siden fusjonen i 2009 har konsernet vokst seg enda større og er på stadige oppkjøpsraid. I sommer har de handlet både Green Cargo Logistics og Svensk Morgondistribution i Sverige samt Distribution Services A/S i Danmark.

Ikke uventet skal Harlems videre aktiviteter styres via Tollpost Globe. Det er, såvidt tungt.no er kjent med, de som PostNords største logistikkpartner på norsk jord holder styr på aktivitetene her hjemme.

Voksende marked

- Harlem Transport er en veldrevet organisasjon med gode kvaliteter. Oppkjøpet styrker vår posisjon i det voksende norske logistikk-markedet - spesielt i det hurtigvoksende forbrukermarkedet, (vi bestiller stadig mer via nettet) sier Henrik Höjsgaard hos PostNord i en presseuttalelse om saken.

Nå skal konkurransetilsynet godkjenne kjøpet, men med konkurrenten Brings oppkjøp den siste tiden tror vi vel neppe at dette er mer enn formaliteter.

Les også: Eek Transport solgt

Harlem Transport AS er et heleid datterselskap av Harlem AS. Aksjene i morselskapet eies av familien Harlem. I tillegg til transportvirksomhet har 25 klesbutikker inngått som datterselskaper i Harlem AS. Klesbutikkene ble solgt til Voice Norge AS 1. juli 2004. © Foto: Arne Rasch

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!