De nye dekkene har opp til 15 prosent forbedret kilometerresultat sammenlignet med forgjengerne Michelin XTE2- og Michelin XF2. Det hevder produsenten selv i en pressemelding.

Michelin X Multi T for tilhengeraksler finnes i dimensjon 385/55 R 22.5 og Michelin X Multi F for foraksler i dimensjonen 385/65 R 22.5.

Trekkvogndekket Michelin X Multi T er beregnet for regionaltransporter, som er et av de største transportsegmentene i Norge.

Michelin X Multi T er et allsidig dekk for forskjellige transportstrekninger på alle slags veier. Dekkets lange levetid skyldes en kombinasjon av Michelin Durable Technologies-teknikken og materialet CARBIONTM som gir en utmerket slitestyrke.

Betydning for driftskostnadene

- For transportselskapene er dekkets levetid, det vil si kilometerresultatet, et viktig moment fordi det har stor betydning for de totale driftskostnadene, sier Anders Lindgren, teknisk ekspert for lastebildekk i Michelin i Norden.

Et forbedret kilometerresultat innebærer også redusert miljøpåvirkning. Med færre nye dekk blir det også færre utslitte stammer som må gjenvinnes. Dekkene er beregnet på å mønsterskjæres og renoveres med Michelins REMIX-prosess.

Med Michelin REMIX blir dekkene som nye og kan mønsterskjæres igjen. Ved renovering til REMIX kan man dessuten spare 54 - 55 kg råvarer sammenlignet med å produsere et nytt dekk.

Sikkerhet og pålitelighet er viktige kriterier for den som kjøper dekk. Michelin X Multi T og Michelin X Multi F har et forbedret grep og bremseeffekt på både tørre og våte veier. Mønsterets utforming gir en god vannavledning og motvirker steinplukking. Takket være sin konstruksjon får dekkene en jevn slitasje og dekkets massive skuldre tåler stikk- og skjæreskader svært godt.

Balansen mellom grep på våt vei, levetid og rullemotstand er det som kjennetegner dekk fra Michelin. Dermed kan transportselskapene stole på dekkenes utmerkede sikkerhet, lange levetid og kostnadseffektivitet, avslutter produsenten i pressemeldingen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!