-Vi kan dokumentere at bilen ikke har brutt kabotasjereglene. Fraktpapirene lå igjen hos kunden. Men vi har valgt å vedta forelegget på 25.000 kroner, sier pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud i Posten Norge.

- Vi har allerede en periode hatt et samarbeid med Statoil og dette er en tillitserklæring som viser at de har vært fornøyde med oss, forteller pressesjef Hilde Ebeltoft-Skaugrud på telefon til TransportMagasinet etter at nyheten ble kjent.

Bring Cargo AS tilbyr i dag skreddersydde transport- og spedisjonsløsninger for Statoil med bil, bane, fly og på sjø, og det er altså denne avtalen som både fornyes og gjøres større.

Stor internasjonal konkurranse

- Selve kontrakten ble signert i går og vi er veldig glade for dette. Det betyr mye for oss, fortsetter Ebeltoft, som ikke legger skjul på at det har vært en sterk internasjonal konkurranse om nettopp denne kontrakten. Hvilke øvrige selskaper som var involvert, vil hun ikke gå inn på.

Og glade kan Bring være. Det er nemlig ikke småtterier det er snakk om. Avtalen består av over 200 000 transportoppdrag hvert år.

I tillegg står Bring for tollklareringen, transport mellom oljebasene, kvalitetssikring av leveranser, og har også personell på Statoils lokasjoner.

Estimert verdi på to milliarder kroner

Ifølge Jannicke Hilland, direktør for Fellesoperasjoner i Statoil, har tjenestene en samlet estimert verdi på tilnærmet 2 milliarder norske kroner, før eventuelle opsjoner. Avtalen kan også benyttes for Statoils internasjonale virksomhet.

Men den som tror han nå får se veinettet tapetsert med Bring-biler må nok tro pånytt. Bring benytter i stor grad underleverandører for utføring av selve transportoppdragene, og mange underleverandører vil trolig ha lokal tilknytning og geografisk nærhet til Statoil sine ulike lokasjoner i Norge.

Rammeavtalen har en varighet på fire år med oppstart fra og med 1. februar 2013. Avtalen inkluderer mulige opsjonsperioder på to ganger tre år.

© Posten Norge AS

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!