Det har ikke vært mangel på entusiasme fra den norske leieren i år.

Førstepremien er en Scania R480 ti len verdi av 100.000 euro.

Martin Stødle gjorde en god innsats, men sier han gjorde en del feil både i innledende runde og første runde på finaledagen. Han er likevel fornøyd med å ha kommet til helt finalen.

Norske flagg, vuvzelaer og ivrige heiarop sørget for at den norske delegasjonen fikk mye oppmerksomhet i Södertälje i år.

For nordmannen lå allerede etter da de innledende konkurransene var unnagjort på fredag. Disse bestod i økonomikjøring, lastesikring og kontroll før kjøring i tillegg til livredning og førstehjelp ved ulykker.

Exit Norge

Etter første runde i hovedfinalen gikk han ut etter å ha gjort en del småfeil som straffet seg. Seks andre sjåfører gikk også ut i den første runden.

Hederlig innsats

Men Martin har gjort en hederlig innsats og kan fortsatt krone seg med tittelen Norges beste sjåfør. Det skal også sies at han var den yngste av alle finalistene i den norske konkurransen.

For Martin med sine 20 år fra Sandnes, kjører til daglig for Gaute Lunde Transport AS. Han vant tidligere i år den regionale finalen i Stavanger før han gikk av med seieren i den den norske finalen i Bergen.

Tungt var også tilstede under delfinalen for Nor-Norge.

På pallen

På pallen stod til slutt Stephen Lancombe fra Frankrike holdt det til en tredjeplass of for russiske Dmitrey Semenov holdt det til en andreplass.

Helt til topps klatret irske Gabriel Warde som på hverdagen kjører melkedistribusjon.

For andre gang

Dette er andre gangen han har kvalifisert til finalen og han beseiret til slutt 23 andre svært dyktige sjåfører fra hele Europa.

Han lå på syvende plass etter kvalifiseringsomgangen, noe som hinter om en jevngod gjeng hvor flere kunne vært den verdige vinneren.

17.000 sjåfører

Omtrent 17.000 unge lastebilsjåfører under 35 år fra 24 europeiske land har deltatt i Scnaia Young European Truck Driver 2012.

Europafinalen gikk over to dager og omfattet moment, forutsigbar- og økonomisk kjøringl, lastesikring, kontroll før kjøring, brannslukning og sikkerhetsmanøvrering.

Finaledeltakerne måtte gjennom et program bestående av kompliserte manøvreringer og hinderkjøringer.

Scania-Initiativ

Scania startet YETD i 2003 som et initiativ for ansvarsfull og trafikksikker kjøring. Det skal vel ikke stikkes under en stol at de også får en god del medieoppmerksomhet som følge av dette, noe de også fortjener.

For YETD-opplegget, og særlig finalen, er et helprofft opplegg med et stort apparat i sving som kan imponere de fleste.

10.000 tilskuere

På tribunene satt omtrent 10.000 tilskuere i tillegg til 450 inviterte gjester og lagde god stemning under finalen.

70.000 globalt

Scania gjennomfører lignende konkurranser i Latin Amerika, Afrika og Asia. Globalt har alle årets YETD-konkurranser lokket til seg 70.000 førere som skal være ny rekord, i følge Scania.

Det har vært en spennende finale foran fullsatte tribuner i Södertälje på lørdagsettermidagen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!