Volvo gjorde i åpningsshowet et nummer av å vise hvor mange sjåfører som får plass i den nye hytta. Vi mener det tilslutt ramlet ut 38. Samtlige noe slankere enn undertegnede.

«I-See er en autopilot som er koblet til konstantfartholderen i lastebilen. Den tar over styringen av girskiftene, gassen og bremsene i bakker, slik at de fungerer på en så drivstoffeffektiv måte som mulig.

Først ute med Volvos Euro 6 er produsentens D13 460 hk-motor, som i dag benyttes i over en tredjedel av alle Volvo-lastebiler. © Volvo Truck Corporation.

Telematics Gateway-systemet i lastebilene (TGW), gjør at Volvo-verkstedet kan fjernovervåke slitasjen på kjøretøyet og hente ut feilkodene ved hjelp av GSM-nettverket.

At førerhuset også har fått bedre plass takket være en rettere frontrute, er det ingen tvil om.

Spaker og brytere er logisk plassert rundt føreren etter prioritert rekkefølge.

Forbedret utsikt fra førersetet skyldes det økte vindusarealet, samt det nye designet på sidespeilene.

Volvo I-Torque reduserer drivstofforbruket med inntil 4 prosent, hevder Volvo og tillegger at sammen med I-See og andre mindre forbedringer, vil dette føre til at drivstofforbruket synker med inntil 10 prosent. Dette tilsvarer 4 100 liter drivstoff i året for en gjennomsnittlig lastebil. © Volvo Truck Corporation.

Slik fungerer I-See

I-See har seks ulike funksjoner for de ulike stadiene i bakkekjøring:

Lastebilen akselerer før bakken begynner.

Når du nærmer deg toppen av en bakken, unngår systemet om muilg å gire ned. Alle girskift fører til at farten reduseres.

Lastebilen akselererer ikke når den nærmer seg en nedoverbakke, men venter og bruker tyngdekraften i stedet.

Lastebilen begynner å trille før nedoverbakken starter.

Lastebilen begynner å bremse en god stund før nedoverbakken tar slutt, men:

Systemet slipper bremsen mot slutten av bakken for å øke farten før neste oppoverbakke.

Vi har lenge antydet at nye FH vil være noe for seg selv. Etter Elmia kunne vi avsløre at nye Volvo FH kunne skilte med å være først ute med uavhengig forstilling. Ingen nyhet når det gjelder personbil eller buss, men absolutt en nyhet på lastebil.

Les også: FH kommer med uavhengig forstilling og tannstangsstyring

Men under det spektakulære showet i Göteborg var det mer enn den nye forstillingen som sto i fokus. Her var budskapet helt tydelig; sjåføren var det viktigste elementet. Nye og positive takter fra Volvo.

For samtidig som de gjorde et nummer av den uavhengige forstillingen, som skal være den første i lastebilverdenen, så var de også pinlig opptatt av å fokusere på lavere forbruk, bedre kjøreegenskaper, raskere gearskift og ny design.

Euro 6 og I-see

Det er ingen tvil om at drivstofføkonomi står høyt på dagsordenene hos de europeiske transportselskapene. Det var derfor naturlig for Volvo å ha dette som et av fokusområdene under utviklingen av den nye lastebilen.

Ikke nok med at de nå lanserer de nye Euro6-motorene, de kompletterer disse med den nye I-See-funksjonen som gjør det mulig å kutte forbruket med inntil fem prosent.

Dette takket være et system som lagrer informasjon om bakker mens lastebilen kjører. Neste gang lastebilen kjører den samme bakken betjener I-See gasspedalen, gear og bremser slik at fremdriften blir så økonomisk som mulig. En ytterligere besparelse på 5 % er mulig ved hjelp av Volvo Trucks nye drivstoffpakke som innebærer opplæring og månedlig oppfølging.

Les også: Volvos autopilot kommer i 2013

Les også: Ny Volvo-motor for Euro 6

DSG-kasse for voksne

Med Volvo Trucks I-Torque-løsning vil besparelsen bli enda større. Her snakker vi om en DSG-kasse for voksne, en gearkasse der neste gir allerede ligger klart for gearskift uten momentreduksjon. Dette skal sørge for en besparelse på 4%, noe som tilsammen med bl.a. I-See skal tilsvare 4100 liter på en gjennomsnittlig lastebil. Dette gearsystemet vil være tilgjengelig fra høsten neste år.

Fjernkontrollerer deleslitasje

Når det gjelder service og vedlikehold får Volvo en unik mulighet. Det kan nå tilby maksimal driftstid i form av fjernovervåking av deleslitasje og kjøretøyets generelle tilstand.

Les også: Volvo med trådløse forbindelser

- Verkstedet kan fjernkontrollere den faktiske slitasjen på ulike lastebildeler via datamaskin. Når en del nærmer seg slutten av levetiden, kan verkstedet ta kontakt med transportfirmaet på forhånd for å avtale en service når det passer best, forteller Claes Nilsson i Volvo Trucks.

Skal tiltrekke de beste sjåførene

Volvos nye FH skal tiltrekke seg de beste sjåførene. Ny teknologi øker sikkerheten om bord ytterligere, og skaper en mer økonomisk drivlinje. Men for å utnytte dette er det viktig at menneskene som skal bruke bilen vet å utnytte dette. Derfor sier Volvo at de har arbeidet hardt med å lage en lastebil som setter sjåføren i fokus.

Et eksempel på dette er den forbedrede utsikten fra førersetet, noe som blant annet skyldes det økte vindusarealet, samt det nye designet på sidespeilene. I tillegg er spaker og brytere logisk plassert rundt føreren etter prioritert rekkefølge.

At førerhuset også har fått bedre plass takket være en rettere frontrute, er det ingen tvil om. Faktisk hele en kubikkmeter bedre innvendig plass har det ført til. I tillegg kan vi nevne bedre køye, bedre kjølesystem, ny belysning og lavere støynivå som positivt.

Alt i alt mener Volvo at dette vil sette en ny standard for lastebiler i Europa. Og selv om vi ikke har fått kjøre den nye FH ennå, tror vi at Volvo er på rett spor her.

Du kan se Volvos oppsummerende reklamefilm her.

Les også: Festival-show etter FH-lansering

Les også: Dette er nye Volvo FH

Les også: Uavhengig forstilling - når kommer de andre?

Torsdag morgen slapp også Volvo sine nye reklamefilmer som skal fortsette der "Ballerina-filmen" slapp. Som første nettside fikk tungt.no tilgang til dem først. Du finner dem under.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!