Vi fikk kjøre både lang og kort versjon av Transit Custom. Begge versjonene oppfører seg eksemplarisk på veien.

Interiøet byr på mange smarte løsninger. Vi likte denne mobiltelefonlomma svært godt.

Luken over rattet kan skjule mp3-spiller og har 12-volts uttak, minijack- og usb-kontakt. Smart!

Transit Custom er klar i kort og lang versjon med lavt tak. Høyt tak kommer i september 2013.

ECO-modus begrenser farten til 110 k,m/t og aktiverer start-stop funksjonen. Vil man kjøre fortere (autobahn), trykker man på knappen for å deaktivere ECO-modus.

Gode og tallrike koppholdere blir alltid satt stor pris på i slike biler. Transit Custom byr på to på passasjersiden og en på førersiden, i tillegg til god plass i dørsidene.

Lasteluke i vareveggen er godkjent i Norge og gir total lastelengde på 3 meter for gods som kan passe her.

Fra førerplassen har man god oversikt og det svært moderne Ford-designet er faktisk lett å venne seg til. Ergonomien er godt ivaretatt.

Det integrerte takstativet er en god løsning på fenomenet med at man ikke tar seg bryet med å ta av og på et vanlig stativ på en så høy bil.

Førsteinntrykket etter en kort dag på svingete landeveier rundt München, bak rattet på den nye Ford Transit Custom, er svært bra.

Ford-følelsen

Varebilen oppfører seg som Fords personbiler, altså med god tilbakemelding fra underlaget, veldig bra styrerespons, gode kjøreegenskaper i svinger og bra evne til å takle ujevnheter.

Desstuen er støynivået tilsynelatende på et godt dempet nivå, selv under høye hastigheter på autobahn.

Motoreffekter på 155 og 125 ble prøvekjørt og begge virket friske og sterke nok. Selv om man må bruke gearspaken flittig i aksellerasjon, ble vi raskt venn med drivverket.

Ergonomisk

Gearspaken som er plassert svært ergonomisk på midtkonsollen, var også svært lett i bruk da vi sjaltet mellom de seks trinnene. Likevel er det noe negativt at modellen ikke kommer med automat.

På svært mange områder minner kjøreopplevelsen om lillebroren Ford Focus C-Max som er lettkjørt og kvikk. Prøvebilene var lastet opp med 425 kilo i varerommet, men denne vekten merket vi ikke noe særlig til, selv ikke med noe aktiv kjøring.

Gjennomtenkt

Førerplassen er i det hele godt gjennomtenkt med et godt førersete. Rattet er justerbart i lengden og høyden, noe vi virkelig har savnet på utgående modell. Fortsatt er fotvileren for venstrebeinet plassert på hjulhuset som blir litt høyt og rart. Men det er nå også plass mellom clutchen og hjulbuen for venstrebeinet. Alt i alt en stor forbedring fra forrige Transit.

På lanseringen fikk vi kjørt Ford Transit Custom i kort og lang versjon, begge med lavt tak. Høyt tak blir lansert i september 2013.

Lang type på denne platformen tilsvarer mellomlang type av dagens utgave, forklarer salgsdirektør nyttekjøretøy, Per Netland. Disse bilene kommer med totalvekter på 2700, 2900, 3100 og 3300 kilo.

De større, lengre og tyngre versjonene er nå skilt ut til å bli en egen modell som skal lanseres innen svært kort tid, i følge Ford.

Typegodkjenningen hjemme er ikke helt i boks enda, men vi får vite at nyttelasten vil variere mellom 800 og 1200 kilo avhengig av hvilken modell man velger.

Godkjent luke

Det som er en gledelig nyhet er at lasteluken i vareveggen er godkjent av biltilsynet og vil gi ekstra 53 centimeters lastelengde. Dette gir plass til opptil 3 meter lange gjenstander.

I varerommet har Ford også lansert et eget beskyttende varegulv med kanter som går et par centimeter opp. Dette gir ikke bare beskyttelse, men gjør det også mulig å spyle rent gulvet.

Integrert takstativ

Vi fikk også muligheten til å prøve det nedfellbare integrerte takstativet som blir tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det hele kan gjøres fra førersiden på bilen med et enkelt håndgrep på alle de tre bøylene. En smart innovasjon som åpenbart vil settes pris på av mange varebilbrukere.

Samme prisene

Prisnivået blir beskrevet som marginalt høyere, nærmere bestemt 2000 til 3000 kroner mer enn dagens tilsvarende modeller. I praksis betyr det en startpris på 273.000 kroner inkl mva til 370.850 kroner. Prisene uten Mva starter på henholdsvis 179.536 og ender på 247.872 kroner.

1500 i året

I et markedssegment som består av 10.000 biler i året er det Transporter, Vito, Vivaro og Traffic som ses på som hovedkonkurrenter og salgsmålet er 1500 biler per år på Tranist Custom.

Ikke 4x4

Transit Custom har forhjulstrekk og den er ikke planlagt å komme med firehjulstrekk, men Ford vil fortsette å selge den eksisterende modellen med firehjulstrekk som den er i dag.

Limited

Utstyrsnivåene Base, Trend, Limitied og Sport blir nå tilgjengelig. Limited-nivået, som vi har kjørt, er nytt for Transit. Det har blant annet lakkerte lister, støtfangere, dørhåndtak, baklukehåndtak og 16" alufelger. Den har også elektirsk innfelbare sidespeil lakkert i bilens farge. I tillegg får man regnsensor, automatiske hovedlys, parkeringssensor foran og bak og oppvarmet passasjersete (dobbeltsete) foran.

Dette kommer i tillegg til pakken fra Trend-nivået som da allerede har cruisecontroll, 8-veis justerbart førersete, skinntrukket ratt og gearspak, klimaanlegg, oppvarmet frontrute og radio-cd med 3,5" skjerm.

Den populære Sport-utgaven vil lanseres til våren.

En Ford Transit Custom 310S (3,1 tonn - short) vil med 125 hestekrefter og Limited-nivå starte på 325.750 kroner inkl mva, 220.534 kroner eks mva.

Lane Keeping

Bilene vi har kjørt var også utstyrt med Lane Keeping Alert som bruker kamera for å overvåke bilens posisjon i forhold til veioppmerkingen. Du vil føle en vibrering i rattet om du er på vei over ytre eller indre linje uten å bruke blinklys først. Dette fungerte godt på Custom og det er første gangen undertegnede har kjørt en dedikert varebil med dette utstyret.

Akronymer

Sikkerheten ivaretas blant annet av ESP, TCS, TSC (trailer sway control), EBL (emergency brake light), HSA (hill start assist), LAC (load adaptive control), EBA (emergency brake assist) og ROM (roll over mitigation). Disse systeme blir standard på bilene.

De første bilene kommer til Norge i november og de første kundene kan sette i vei i desember og januar.

Bygger om kombibiler

Vi fikk også se Ford Custom som personbil, det vi ville kalle for en kombinertbil i Norge. Altså en stasjonsvogn med varevegg bak andre seterad. Denne vil Ford Norge ta inn, og bygge om til 8 eller 9 seter for å tilby som arbeidsbil til markedet som vil ha plassen, men som ikke trenger luksussen som Torneo-versjonen tilbyr.

Diger personbil

For Tourneo har nå blitt en gjennomført komfortabel, sprek og litt luksuriøs personbil som dessuten er bygget som en personbil fra starten av. Her får man plass til 8 personer i gode induviduelle seter med god plass til bagasje bak tredje seterad. Om man i tillegg velger lang akselavstand, blir bagasjeplassen svært god.

Interiøret gir inntrykk av å være gjennomtenkt og å ha god kvalitet på materialvalg. Førerplassen har blitt svært god.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!