Et utvalg av Scanias Euro 6-rekkemotorer vil være utstilt på IAA, fra den fem-sylindrede 250 hesters motoren til den største seks-sylindrede motor på 480 hestekrefter. Grunnlaget for alle Scanias Euro 6-motorer er den seneste modulariseringen av motorplattformen av 9-, 13- og 16-liters motorer, som gir fordeler til kundene med enklere vedlikehold og bedre deletilgang. Det komplette motorutvalget vil være tilgjengelig innen Euro 6 blir påkrevd fra 31. desember 2013, skriver Scania.

Ny Euro 6 dieselteknologi - SCR og EGR+SCR kombinert

SCR etterbehandling brukes alene for to av de nye 9-liters dieselmotorene, på henholdsvis 320 og 360 hestekrefter. De nye motorene på 250 og 280 hestekrefter vil ha et kombinert EGR- og SCR-system, likt til det Scania har valgt for sine 13-litere.

Kunder har dermed valget mellom kun SCR eller kombinert EGR+SCR teknologi på Scanias 9-liters motorserie.

Euro 6-motorene skal gi eksepsjonelt høyt dreiemoment på lavt turtall, dette gir utmerket kjørbarhet og gir rom for kjøring på lave turtall for optimal drivstoffeffektivitet.

13-liters motorene på 440 og 480 hk med EGR og SCR ble lansert tidlig i 2011.

Den kompakte installasjonen tilbyr store fordeler for chassisoppsettet. Komplekse påbygg, som for eksempel ved supersugebilen på bildet, kan installeres uten endringer fra en tilsvarende bil med Euro 5.

Felles motorutvikling

Scania utvikler motorer for alle driftsområde i en felles prosess som bruker de samme motorene som grunnlag. Motorutvikling for lastebil og buss går hånd i hånd med utvikling for bruk i anleggsmaskiner, hvor nye, strengere utslippskrav (i likhet til Euro 6) blir innført i 2014.

Scania møter allerede disse fremtidige kravene, Stage IV i EU og Tier 4 final i USA, ved å ta i bruk common-rail drivstoffinnsprøytning, variabel turbogeometri og SCR, etterbehandling av eksosgasser. Dette gjøres uten bruk av partikkelfilter.

Fornybar styrke

For Euro 6 tilbyr Scania det mest komplette utvalget av motorer for alternative drivstoffer på markedet. Alle Scania Euro 3/4/5 og EEV-motorer er kompatible med biodiesel (opptil 100%), og Euro 6-motorene ventes lansert for dette senere. Gass- og etanoldrevne motorer vil ta del i Euro 6-utvalget også.

Kraftige Euro 6-gassmotorer

Scania introduserer to nye 9-liters Euro 6 gassmotorer som leverer eksepsjonelle ytelser for lastebiler så vel som busser. Høyeste dreiemoment er bemerkelsesverdig for en Otto-forbrenningsmotor, som nå får flere bruksområder en kjøring i urbane strøk.

Med kjørbarhet tilnærmet lik en dieseldreven lastebil, kan de nye gassmotorene også brukes i blant annet regional distribusjon og lengre transporter. Rekkevidden for en trekkvogn kan nesten dobles med et valgfritt tankoppsett for flytende gass - fra 600 til 1,100 km - som kan leveres direkte på fabrikknye biler.

Sterkere girkasse og ny giring på bakaksler

Scanias 12-trinns girkasser har blitt videreutviklet til å takle dreiemoment på opptil 2350 Nm. 35 kg er spart i forhold til enheten med doble krabbegir. 12-trinnskassa er spesielt godt tilpasset for vektfølsomme og mindre krevende langtransport, så vel som i annen kjøring hvor 12 trinn er det foretrukne valget.

En raskere utveksling, 2.92, er lagt til for enkelreduserte tandemboggie (RB662+R660), i tillegg til de eksisterende utvekslingene; 3.07, 3.42, 3.80, 4.22 og 4.88, og tilbyr mer økonomisk turtall i kjøring med 6x4- og 8x4-kjøretøy.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!