23948sdkhjf

32 meters vogntog: "Ingen stor forskjell"

Den er 32 meter lang og får bare testkjøres på kvelds- og natterstid. Håpet er at supervogntoget skal vise at større og tyngre transporter er positive for miljøet.

Vogntoget tilhører Kallebäcks Transport og står lastet med stykkgods hos Schenker i Göteborg. Trekkvogna er en Volvo FH16, med 750 hester som er vant med å transportere tunge hengere. Men nå er den koblet til to hengere som tilsammen gir en totallengde på 32 meter, syv til åtte meter lengre enn det som er vanlig i Sverige.

Denne kvelden er de lastet med stykkgods som skal til Malmö, for videre transport ned til kontinentet. Rutinerte Lasse Johansson er sjåfør og har reist ned med privatbil fra sitt hjem i Stenungsund. Klokka 19 skal den spesielle kjøretøykombinasjonen ut på E6 sørover.

Superlastebilen inngår i et samarbeidsprosjekt som kalles DUO2, med partnere som Volvo, SSAB, Schenker og Sveriges Åkeriföretag. Kjøretøykombinasjonen testes mellom Göteborg og Malmö, i vanlig transport med stykkgods.

80 tonn

Håpet er at testen skal vise at lengre vogntog kan frakte mer last med færre kjøretøy - og samtidig minske drivstofforbruket og klimapåvirkningen. Totalt kan semitrailerne inneholde 80 tonn gods fordelt på to 40-fots trailere. Testene startet i februar og når de er ferdige skal det evalueres hvor mye drivstoff og CO2 som kan reduseres pr kilo gods.

- Bakgrunnen for prosjektet er de gode resultatene som skogsindustriens ETT-prosjekt har vist. Der spares 20% drivstoff pr fraktet tonn tømmer og CO2 minsker like mye. Nå testes dette konseptet innen en helt annen bransje, sier Anders Berndtsson hos svenske Trafikverket.

Tømmerbilene i Nor-Sverige ble kjent for å ha brukt Europas lengste vogntog i vanlig trafikk. Men vogntogene i nord var allikevel ikke like store som "superlastebilen" hos Schenker, der Lasse Johansson gjennomfører nitidige forberedelser før han kan legge inn høye gear på motorveien. Han dobbeltsjekker lasten, sjekker oljen og kontrollerer at motoren ikke lekker. Deretter går han gjennom en lang sjekkliste i førerhytta.

- I tillegg til kilometerstanden og totalvekta, må jeg sjekke bilens infosystem hva hver enkelt aksel har i aksellast, forklarer han.

Det ser han gjennom å starte motoren og løsne parkerngsbremsen, før han huker av og fyller inne de enkelte vektene på sjekklista. I tillegg skal han kontrollveie hele vogntoget i Helsingborg. Forarbeidet tar tid.

- Det er nesten som å være pilot og gå gjennom hele sjekklista før takeoff, ler han.

Kjennes lettere

Før Lasse kan starte selve kjøringen gjennomfører han en obligatorisk alkotest, så er det ut på landeveien. Lasse Johansson har 25 års erfaring bak et lastebilratt og gjør ikke noe nummer av at han kjører et vogntog som krever ekstra oppmerksomhet, både av ham og øvrige trafikkanter.

- Ute på veien er det ingen større forskjell mot å kjøre en vanlig lastebil. Det er vel mest i rundkjøringer og kryss at man må tenke seg ekstra om. Jeg legger meg i midten mellom to filer for å ikke få noen på siden av meg, dessuten legger jeg meg ekstra ut i svingene. Vanskeligere er det ikke. Men det er viktig å ikke rive ned skilt eller ødelegge trafikkøyer, sier han.

Er den ikke tung?

- Nja, ikke spesielt. Den kjennes faktisk som en vanlig svensk 24-meter. Den er som en vanlig lastebil, men med sterkere motor.

Lasse slår på radioen og velger Radiosporten på P4.

- For trafikkinnformasjonen, forklarer han.

Når Lasse Johansson losser i Malmö står to ferdiglastede semitrailere som i følge hans kjøreordre inneholder stykkgods som skal til Färgelanda, Uddevalla og Kungsbacka. Som hvilken som helst last.

Noen spesiell utdannelse eller kurs for å få lov til å kjøre det historiskt lange vogntoget har Lasse Johansson og hans kolleger knapt fått.

- Vi var ute på Volvo og testkjørte en time i oktober, det var alt, forteller Lasse.

Nå gjenstår det å se om 32-metersvogntoget er så miljøvennlig som prosjektlederne i DUO2 håper på. Og om lengre og tyngre transporter er framtiden innen stykkegodskjøring. Et internasjonalt forbilde er Australia, der 70% av godstransporten går med "road train", kjøretøykombinasjoner som er så store at de ikke ville vært tillatt på det europeiske veinettet. Men så foregår store deler av transportene ute i bushen også, ikke på et vanlige veinettet.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.079