Interiøret har fått en klar Mercedes-profil.

Mercedes-Benz Citan har plass til en EUR-pall på tvers mellom hjulkassene.

Mercedes-Benz er sterke innen nyttekjøretøyer, enten det gjelder de største lastebilene og bussene, eller de mindre varebilene. Når det gjelder de store kassevognene er det nærmest opplest og vedtatt at dette segmentet heter " Sprinter-segmentet", mens de har den mellomstore Vito i "Transporter-segmentet". Men når det gjelder det største segmentet - de minste varebilene - har ikke den tyske produsenten noen god merittliste.

Forrige gang de forsøkte var det med en liten modell som fikk navnet Vaneo. Den ble en fiasko for å si det mildt, og den forsvant ut av produksjonen etter få år. Deretter ble det stille en stund, inntil nå.

De siste par årene har nemlig Mercedes-Benz hatt et samarbeid med Renault, et samarbeid som har involvert den franske bestselgeren (det vil si ikke i Norge) Renault Kangoo. Denne modellen har gjennomgått en "Mercedesfisering" som innebærer mer enn en ny grill og litt staffasje. Mercedes-Benz Citan er her.

Sikkerhet

Mercedes-Benz har nemlig jobbet med mer enn designet på denne bilen. Ikke minst skal de ha endret en hel del når det gjelder understellet, endringer som skal ha bidratt til bedre kjøreegenskaper. Videre har de dyttet på den en hel del sikkerhetsutstyr som standardutstyr. Vi kan nevne ABS-bremser med elektronisk bremsekraftdistribusjon, adaptiv ESP som tar hensyn til kjøretøyets last.

Videre kan man skilte med inntil seks kollisjonsputer samt automatisk bruk av varsellysene ved panikkbremsing. Videre har tyskerne også jobbet med å forbedre støyisolasjonen, samt endre en hel del på dashbord og instrumenter. Faktisk er så å si hele dashbordet samt instrumentene endret, sammenlignet med Kangoo. Det samme gjelder ratt og spak til cruiskontroll.

Bare synd at de ikke har gjort noe med rattjusteringen. Renault Kangoo har rattjustering i høyden, det samme har Citan. Det er etter vår mening rett og slett for dårlig i 2012.

Motorer

Når det gjelder motoriseringen på Mercedes-Benz Citan så er den tilgjengelig med tre diselvarianter og en bensinmotor. For å ta den siste først; det er snakk om en 1,2 liters motor som yter 114 hk og har et dreiemoment på 190 Nm. Dieselmotorene har alle 1,5 liters slagvolum. Den svakeste yter 75 hk og har et dreiemoment på 180 Nm, den mellomste yter 90 hk og har et dreiemoment på 200 Nm, mens den sterkeste yter 110 hk og har et dreiemoment på 240 Nm.

Alle motorene har litt mer effekt enn de motorene Kangoo kan skilte med, mens dreiemomentet er likt på de to sterkeste dieselvariantene, men er litt lavere på de to andre motorene.

Bensinmotoren er for øvrig en 1,6 liter i Kangoo, mens Citan har en 1,2 liter. Når det gjelder CO2-utslipp så er de helt nede på 112 g/km på Citan 108 CDI og 109 CDI i BlueEfficiency-versjon. Denne versjonen har blant annet start/stopp-funksjon, lade- og batterisystem der man blant annet benytter bremsene til å regenerere energi. Dermed trenger ikke dynamoen å lade like mye, noe som igjen slår ut i form av lavere forbruk.

Hjertet i systemet er en sensor som konstant vurderer data som ladespenning, batteriets voltstyrke samt temperatur. Avhengig av variant leveres det også spesielle dekk i størrelse 195/65R15 med lav rullemotstand.

Opplevelsen

Lanseringen av den nye "pizzaraceren" til Mercedes-Benz fant sted i København, og hva er vel et bedre område å kjøre små varebiler enn i en pulserende storby. Mercedes-folket hadde lagt opp til en spenstig øvelseskjøring der man kunne velge mellom diverse varianter av biler, samt forskjellige kjøreruter. Noen av rutene var mer preget av sentrumskjøring enn andre.

Vi la i vei med en lang versjon av Mercedes-Benz Citan, den leveres også i medium og kort lengde der sistnevnte ikke er aktuell for Norge grunnet særnorske og håpløse varebilregler.

Bilen vi rattet var en 109 CDI med femtrinns gearkasse, sekstrinns kasse er tilgjengelig på bensinversjonen Citan 112, samt den sterkeste dieselvarianten Citan 111 DCI.

Vi fant oss godt til rette bak rattet i Citan. Jobben som er gjort innvendig gjør at vi faktisk glemmer den franske dnorbilen og oppfatter dette som en Mercedes-Benz fra bunnen av. Ute på veien er den største endringen lydnivået som er bedre enn på Kangoo, når det gjelder det oppstrammede understellet må vi bare innrømme at København sentrum ikke er stedet for hasardiøs kjørestil.

Derfor skal det bli artig å prøve Citan mot Kangoo når den er på det norske markedet. Etter et par timeslange kjøreturer med Citan, er vi godt fornøyd med bilen. Dette er en liten, god varebil med et tøffere utseende enn de fleste i denne klassen. Men er det nok?

Den norske Mercedes-Benz-importøren skal nemlig inn i et meget tøft segment som i praksis "eies" av Volkswagen Caddy. Og i dette segmentet er det ikke de store tradisjonene av å være så opptatt av hva bilen heter. Det viktige er at den ikke koster for mye, er driftsikker og at serviceapparatet fungerer.

Hva Citan skal koste er foreløpig ikke bestemt, men skal man lykkes kan den ikke være noe dyrere enn for eksempel Caddy. Stjernenykker passer seg ikke i segmentet for små varebiler.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!