23948sdkhjf

Uavhengig forstilling - når kommer de andre?

Uavhengig forstilling har lenge vært kjent blant personbilister. Også i den interessante verden - altså lastebilverdenen - har det eksistert tidligere, selv om altså Volvo ynder å fortelle at dette er første gang. Det er livsfarlig å si at man er først ute med noe - historien viser oftest at noen har vært før deg.

Både Tatra og nederlandske Ginaf (med en ombygd DAF CF85) har tidligere vist løsninger på dette, men det har så langt bare vært for terrenggående kjøretøyer - og i svært begrenset produksjon.

For ordinær veitransport har det ikke vært noe tema med uavhengig forstilling før nå. Det har vært for tungt eller for dyrt. Som oftest begge deler. Blant motargumentene har ujevn dekkslitasje også vært nevnt.

Les også: FH kommer med uavhengig forstilling og tannstangsstyring

Allikevel - Volvo har alltid vært blant pionerene når det gjelder å implementere teknologi i lastebiler, med de andre produsentene ruslende etter.

Måtte uansett gjøre noe

Vi tipper det samme vil skje igjen. For Volvo passet timingen egentlig veldig bra. En delt framaksel krever endringer i chassiset, og ettersom FH nå er i et generasjonsskifte, er det en passende anledning. De måtte uansett gjøre noe med hytte og chassis for å få større lufttilførsel til motorene for igjen å møte Euro 6-kravene.

Chassis-skifte for tur

Både Volvo, Scania og MANs chassiser har i realiteten 20 år på nakken. Også hos MAN og Renault ligger et chassis-skifte for tur.

Dermed tipper vi at nestemann ut også tilbyr uavhengig forstilling. Kanskje blir det Scania, som jo noen år allerede har samarbeidet med Porsche om nytt hyttedesign?

Les også: Porsche utvikler neste generasjon Scania

Les også: Scanias "Porsche-hytte" i ny fabrikk?

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.062