.

Fakta om bilbeltebruk:

  • Bruk av bilbelte reduserer faren for å bli drept eller hardt skadet med 40-50% for fører og forsetepassasjerer. For baksetepassasjerer er tallet ca. 25 %.
  • Bilbeltebruken blant sjåfører i tettbygd strøk har økt fra 85 % til 93 % de siste 10 årene. Bruken utenfor tettbygd strøk har økt fra 92 % til 95 %.
  • 40 % av de drepte i bilulykker brukte ikke bilbelte.
  • Hvis alle brukte bilbelte, kunne 30 liv vært spart hvert år.
  • En kollisjon i 50 km/t uten bilbelte, tilsvarer et fall på 10 meter.

Statens vegvesen sine kontroller skal virke forebyggende og få flere til å bruke bilbelte. Det blir ilagt et gebyr på 1500 kroner ved manglede bruk. Det skriver etaten på sine nettsider.

Kontrollene kommer altså få dager etter at Statens vegvesen gikk ut med at lastebilsjåførers bruk av belte er økende og at dette trolig skyldes den yngre generasjonens vaner.

Les også: Lastebilsjåfører forstår høyde, men ikke fart

God, men ikke god nok

Bilbeltebruken i Norge er jevnt over god, men ikke god nok. Ulykkesanalysene til Statens vegvesen viser nemlig at ca. 40 % av de drepte i bilulykker ikke har brukt bilbelte. Bilbelte er det enkleste og mest effektive hjelpemiddelet for å redusere tallet på drepte og hardt skadde i trafikken.

Bruk bilbelte også i baksetet

Undersøkelser viser at færre bruker bilbelte når de sitter i baksetet. En voksen person som sitter i baksetet uten bilbelte og frontkolliderer i 50 km/t, vil treffe forsetet med en kraft tilsvarende et par tonn.

Beltebruk i lastebil

En svært uoffisiell spørrerunde blant en håndfull av TransportMagasinets lesere viser at det er store variabler i beltebruk. Enkelte bruker alltid belte, mens andre bare i tettbygde strøk. Noen mener at eneste utvei for å overleve en ulykke vil være å komme seg ut av bilen og at man dermed ikke må kneppe på seg en "tvangstrøye".

For distribusjonssjåfører er det ofte knotete å hele tiden ta av og på beltet. Samtidig er det mange som tar av beltet i bykjerner for lettere å kunne strekke seg og se i blindsoner. Det tror vi mange syklister er takknemmelige for.

Debatten om beltebruk i lastebil er neppe forbi, men det er gledelig at bruken tross alt er økende.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!