Toten Transport har i sin løsning valgt tjenester som økonomisk kjøring, ordrehåndtering, sporing, posisjonering, hurtigmeldinger m.m. Dette vil gjøre at selskapet vil kunne effektivisere sin hverdag, både på kontoret og i sine kjøretøy.

Selskapet vil også utstyre sine kjøretøyer med en Motorola MC 65 håndholdt datamaskin, noe som gir dem muligheten til elektronisk signatur, scanning av kolli samt kontinuerlig tilbakemelding til kontoret om status på ordre og leveranser. I tillegg vil sjåførene få en aktiv tilbakemelding i bilen på sin kjøreadferd, noe som vil inspirere sjåførene til en mer økonomisk kjøreadferd.

Styrket miljøprofil

Toten Transport tar miljøet på alvor og vil gjennom Vehco Co-Driver sin øko-kjøring tjeneste jobbe aktivt med og redusere sine utslipp og sine drivstoffkostnader, samt dokumentere dette, noe som blir mer og mer viktig i dagens konkurransesituasjon.

- Vi hadde behov for å skifte ut vår dataløsning i våre biler. Vi trengte en stabil plattform som kunne ivareta vår produksjon og ønske om å styrke vår miljøprofil. Med den nye løsningen forventer vi å senke CO2- og NOX-utslippene med fem til ti prosent, noe som er betydelig. Vi valgte Vecho ut i fra en helhetlig vurdering. De er en solid aktør med vel dokumenterte resultater, sier IT-sjef Morten Skjoldal i Toten Transport.

Fleksibel EDA

- Med Motorola MC65 Enterprise Digital Assistant (EDA) har mobile arbeidere verktøyene i hånden for å få jobben gjort riktig, mener Geir Elvegård i Motorola Norway. - Som en av de tøffeste og mest fleksible EDAer på markedet leverer MC65 stasjonær ytelse for å gi umiddelbar tilgang til applikasjoner og informasjon til og fra kontoret.

Den fanger og behandler omtrent alle typer data raskt og enkelt på stedet - fra et enkelt dokument til hundrevis av strekkoder, bibliotek med bilder eller en signatur.

Avansert GPS-teknologi forbedrer påliteligheten og tilgjengeligheten gjennom å gi presis posisjonering, samt meget god dekning i utfordrende miljøer, for eksempel inne i bygninger, fortsetter Elvegård. Han legger til at rutehistorikk og sanntids kjøretøyinformasjon gjør sitt for å skape mer effektiv ruteplanlegging og gir muligheten for å velge nærmeste sjåfør til å utføre nytt kjøreoppdrag.

Kjørelengden blir minimert, hvilket gir mindre slitasje av kjøretøy og tillater respektive sjåfør å finne den raskeste ruten, selv om det er en trafikkork.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!