Mange har sett Volvos reklamevideo der Faith Dickey går på slakk line mellom to lastebiler i full fart. I september skal hun forsøke å sette ny verdensrekord i Gøteborg.

Hit, men ikke lenger. Volvo fjernet filmen bare minutter etter at den først ble lagt ut.

Sjekk disse modellbilene. En av våre forumsdeltakere på Bergli Truckstop tok disse bildene for flere måneder siden. Det er et stort apparat som skal presentere nye FH fra 5. september. Det skal mye til for å holde alt hemmelig til lanseringsdagen. F.eks. ble den første reklamefilmen med linedanseren spilt inn allerede i april i fjor.

Sitatet stammer fra en Monty Python-film der en av karakterene hoppet frem og tilbake fra en usynlighetskappe. Selvsagt var han ikke så usynlig som han selv trodde.

Og det er trolig hva som nettopp hendte Volvo i sitt medie-sirkus rundt den nye FH. Mens vi tidligere i dag fikk nyss i en norsk Volvo-pressemelding om at en av sjåførene i den etterhvert så populære FH-filmen var svensk og at det lå et youtube-intervju med ham ute på nettet, klikket vi oss naturlig nok inn for å høre hans historie.

Den ble kort, for å si det slik.

Vi rakk akkurat å se et par minutter av filmen, før den ble fjernet av Volvo. Da vi leter litt på nettet og klikker oss inn på Volvos pressesider for andre land, ligger nøyaktig den samme pressemeldingen ute - men uten å nevne denne videoen med ett ord.

Glipp i sirkuset?

Sannsynligvis var det en liten glipp i Volvos velregisserte mediesirkus rundt den nye FH som medførte at vi så videoen litt før det var meningen. Kanskje viser videoen mer av FH enn hva Volvo ønsker på det nåværende tidspunkt, eller så blir den tilgjengelig igjen om kort tid. Her er linken til videoen, så kan du se selv. Får vi se dette intervjuet med Jens Karlsson eller ikke?

Ballerina-videoen sett mer enn tre millioner ganger

Uansett - FH-filmen om den unge kvinnen som balanserer på slak line mellom to nye FH i fart går som en farsott på youtube.

Som mange av våre lesere vet, var vi først i verden med å avsløre Volvos offisielle bilder av den nye hytta. Vi var dessuten nummer 78 på verdensbasis med å klikke på youtube-videoen da den ble lansert. Nå er videoen sett over tre millioner ganger! Det forteller litt om Volvos evne til å markedsføre seg selv.

De fremlegger det hele som et spektakulære stunt med verdenskjente og Oscar-nominerte Hollywood-team. Det er det også. Men mest av alt er det hele snikreklame for Volvos nye FH. Intet mindre.

Det er altså et mediesirkus, men hvem liker vel ikke sirkus?

Les også: FH kommer med uavhengig forstilling og tannstangsstyring

Les også: Lanseres i sommer?

Det er et enormt mediesirkus som Volvo nå har satt igang i forbindelse med lanseringen av den nye FH som offentliggjøres 5. september.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!