Volvo gjorde et stort nummer av den nye uavhengige forstillingen.

-Denne gruvedumperen skal brukes i gruvedrift i Jällivare, forteller Morten Langeland i Istrail.

Nærmere 40 veteranlastebiler er samlet i en egen hall. Bladet Klassiska Lastbilar samler entusiastene i bransjen.

Avdukningen av Iveco Stralis Hi-Way skapte engasjement og interesse.

Sisu Polar tømmerbil med showbilfaktor. Finsk eier, selvfølgelig.

Årets messe har rekordoppslutning med 433 utstillere og 69.000 m2 med utstillingsareal, hvorav 11.000 m2 er innendørs. Det betyr i prinsipp at det i stor grad er snakk om en utendørsutstilling. Innendørs er det for det meste varebiler, utstyr og duppeditter.

Bortsett fra Volvo da, som har slått på stortromma innendørs. Kanskje ikke så rart all den tid de benyttet årets Elmia-messe som arena for å avsløre verdensnyheten (som vi i redaksjonen avslørte for lenge siden), nemlig uavhengig forstilling.

I tillegg til denne nyheten kunne de skryte av en gruvebil med 44 tonns nyttelast, en brannbil med crew cab, basert på Volvo FMX, en jubileumsutgave av FH med mye utstyr og spesialdekor, samt en lavbygd Volvo FE beregnet på renovasjonskjøring. Kanskje ikke så rart at de derfor hadde valgt å koste på seg en innendørsstand, i motsetning til forrige gang da de hadde leid et mørkt plasttelt og nærmest framsto som en bruktbilhandler.

Premierevisning av Mercedes-Benz Anton

Det er sjelden kost med store premierer på slike messer. De blir som oftest betegnet som en nasjonal messe, ikke en internasjonal. Derfor er det spesielt at årets Elmia kunne skilte med mer enn Volvos nyhet. Mercedes-Benz Sverige hadde nemlig fått lov å premierevise den nye Mercedes-Benz Anton, bilen som skal overta for tunge Atego. Men at de hadde stilt den bokstavelig talt i skyggen av den nye showbilen til Mika Auvinen, en Actros med navnet Xtar, er ikke til å forstå.

På den måten klarte jo Mercedes-folket å flytte fokuset fra nyheten til en ren showtruck. Jo da, Auvinens nye showbil er intet mindre enn imponerende, men vi trodde at Mercedes-Benz ville ha oppmerksomhet rundt den nye bilen i stedet. Ellers hadde de med seg alt fra Vito og opp til de tunge.

En pansret Mercedes-Benz 8x8 ble også lagt merke til. I pressematerialet står bilen omtalt som Actroros (?), men det er kanskje en feil? Det er nemlig flere feil også. Blant annet omtaler de motivlakkereren Terje Aspmo som svensk! Det liker vi da ikke.

Nordisk premiere

Når vi først er inne på lastebilpremierer - Iveco hadde også en avdukning på Elmia. Det var nemlig nordisk premiere på den nye Iveco Stralis Hi-Way. Fram til klokka 13 stod bilen tildekket, men så var det høytidelig avdukning med mye publikum til stede. Og bilen hadde selvsagt den oransje introduksjonsfargen.

På påbyggsiden kan vi nevne at flere norske er på plass, blant annet kan vi nevne Bussbygg, Vangs og Istrail. Hos sistnevnte sto et monster av en Scania gruvebil som hadde en nyttelast på rundt 50 tonn. Bilen skulle til en svensk kunde i Jällivare, kunne Morten Langeland i Istrail fortelle.

Nostalgisk møte

En egen hall på Elmia er dedikert til oss nostalgikere. Der har nemlig det svenske bladet Klassiska Lastbilar en utstilling med nærmere 40 veteranlastebiler. I tillegg hadde flere veteranklubber stands der de informerte om virksomheten sin.

I skrivende stund bøtter regnet ned over utstillingsområdet. Regn og messer er noe vi i TransportMagasinet har et forhold til.

Men det er underlig å oppleve at leverandører som har vært negative til vår egen messe på Gardermoen og brukt været som argument, ikke har et vondt ord å si om å stå utstilt ute i regnet på Elmia. Er det svenske regnet bedre enn det norske?

Uansett sier prognosene at været skal bedre seg fra i morgen. Fredag og lørdag ser heller ikke ille ut. Det er jo fint, for til helgen skal jo alle showbilene konkurrere om heder og ære i Nordic Trophy. Utendørs, selvsagt!

Hos Vangs fant vi dette flotte flissettet. Eies av John Eggens Åkeri i Karlsborg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!