Nytter ikke med M+S engang...

Bonden har hentet den store traktoren og forsterket slepetauet. Kampen er i gang.

Lastingen er fullført. Nå er spørsmålet hvordan man skal angripe eneste vei ut som ble maltraktert under snuoperasjonen...

...noen lass med grus og traktorhjelp var det som måtte til.

Nortura setter hver uke opp lassene som skal hentes i det 90 mil lange området mellom Langfjord og Lofoten, der Steve Strøm sine biler står for innhentingen.

Espen sin jobb består i å planlegge hvilke biler og sjåfører som skal hente hva. Han er driftsleder i transportbedriften og ringer kvelden før for å avtale tid og sted for reportasjen.

- Jeg starter dagen på Hansnes, så kan du være med til Skarmunken og Selnes etterpå. Der skal jeg laste seks svære okser, sier han på telefonen.

Henteplikt

Vi henter en sau på et gårdsbruk, seks på neste, så er det en drøy time til neste gård. Denne turen går ikke i pluss for Nortura, men de har henteplikt og må stille uansett sted og antall dyr.

På skjermen inne i bilen kan vi se hva de driver med der bak. Espen har full kontroll på det meste ved hjelp av temperaturmålere og annet utstyr.

Han har vært prøvekanin de siste to årene, etter hvert som Steve Strøm har testet ut løsninger på nybyggene sine. Bilen vi nå kjører har vært i drift siden i fjor høst.

Trenger folk

Espen har jobbet for Steve Strøm siden 2004 og etter hvert som bileieren ble mer og mer opptatt med påbyggerbedriften, måtte andre ta over den daglige transporten.

Nå er det Audny Strøm og Espen som styrer det som har med bilene å gjøre.

- Vi trenger en sjåfør til sesongen starter til høsten. Utfordringen er at nye sjåfører må på kurs hos Mattilsynet før de får være med på opplæring og kurset starter i august.

Dyretransport krever spesielle folk, så det er ikke alle som passer, sier Espen.

Store dyr

Vi nærmer oss Selnes. Regnet vil ingen ende ta og gårdsplassen der lasterampen er, ligger på baksiden av driftsbygningen.

Espen syns ikke noe om å laste storfe som skal ledes om bord med tau. Han liker seg bedre når de går inn på bilen frivillig.

- Vi har jo ikke en sjanse mot dem uansett, så vi kan like godt prøve å unngå de farlige situasjonene, mener han.

Her på Selnes venter seks okser av den store sorten.

Traktor

Gårdsplassen er trang og underlaget bløtt. Svinging og små forflytninger fremover og bakover er ingen bra kombinasjon i dag, viser det seg.

Snart står han fast. Bonden henter traktoren og drar vekselvis foran og bak, før bilen er i posisjon. Han bruker en time bare på å få bilen løs av gårdsplassen, men oksene kommer etter hvert om bord.

Og med litt traktorhjelp kommer Espen seg på veien igjen. Våt til skinnet, forsinket til kontorjobben og møtet han skulle vært på hjemme på Finnsnes klokka seks.

- En skikkelig plagedag, fastslår han og smiler.

Man skal ha god tid for å ha det travelt med dyr...

Les også: Ny generasjon dyretransport

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!