Foto fra reklamevideo av nye FH. Dårlig kvalitet på bildet her, men det fremgår tydelig og uten tvil at dette er korrekte fotos av nye FH.

Slik ser den ut - den nye FH. Vi skimter maskulin front og 540-merke på døra.

Foto fra reklamevideo av nye FH.

Det er tredje gang vi avslører FH først. Første gangen var da den kom i 1993, så ved faceliften og tilslutt i dag med nye FH. Enkle sjeler som vi er, synes vi det er storveis.

Stuntet som vises i Volvos nye reklamefilm foregår på en uåpnet motorvei i Kratia. Ifølge en kilde ble filmen visstnok spilt inn allerede i april 2011 og veien åpnet i juli.

Foto fra reklamevideo av nye FH. Det er ikke mange detaljene som avsløres innvendig.

Foto fra reklamevideo av nye FH.

Ikke prøv dette hjemme. Foto fra reklamevideo av nye FH. En ballerina skal spankulere på line mellom to FH før de kjører inn i en tunnel. Vi synes for en gangs skyld det er mer interessant å se en hytte enn et kvinnfolk.

Det er første gang undertegnede har vært vitne til at en bilprodusent viser bilen før lansering. De eneste unntakene er der fabrikkene bevisst slipper ut et "spionbilde" eller to.

Det er ikke hele bilen man ser, og man får ikke noe fullstendig inntrykk - selv om man gjør som meg og pauser videoen hvert halve sekund for å suge inn inntrykk eller håpe på å se noe veldig nytt og hemmelig.

Volvo gjør naturligvis dette for å bygge opp forventningene og for å få mest mulig blest rundt den nye hytta. Penger til annonsering slipper de også, ved å lage spektakulære videosnutter og spre dem via sosiale medier.

Nå vet vi at det skal slippes nok en video før lanseringen, i tillegg til én på lanseringsdatoen 5. september samt minst en i etterkant.

Er det noe Volvo kan, så er det marketing.

Falske bilder florerer - dette er de første sikre fotos

Den siste tiden har vi fått flere mail og MMS-fotos av det som etter sigende skal være den nye FH´en. Bildene har dog sett for mye manipulerte ut til at vi har publisert dem, og det kan nå tydelig fastslåes at disse også var falske.

Som det fremgår av de nye bildene, ser man tydelig at Volvo har beholdt linjeføringen sin. Man er ikke i tvil om at dette er en FH. Samtidig er hytta mye rettere enn tidligere. Dette gir mer volum innvendig. Volum som vi er sikre på at Volvo har utnyttet maksimalt.

På tidligere spionbilder har vi sett store skap over frontruta. Vi har også sett at speilene består av to separate speilhus, og ikke ett stort slik Volvo har forsøkt å maskere seg frem til. I blindsoneproblematikkens navn takker vi for det. Men spoileren stusser vi fælt over. Det ser jo nesten ut som om bilen stuper eller som om den ene bilen har en kraftig nedbremsing eller kjører med tipp på hytta. Om man ser nærmere på bildene, ser man at hytta er rett, men at det er spoileren som gir stupeinntrykket.

Les også: Lanseres i sommer?

Bedre plassutnyttelse

Da FH i 1993 kom rullende som røde reklameplakater, revolusjonerte de det generelle lastebilutseendet en gang for alle. Dengang gikk trenden fra firkantete til myke, rundere linjer. Nå har tiden gått og pendelen snudd. Nå er det markante linjer som er i tiden. Maskulint skal det være, må vite. Sjekk bare Actros.

Fordelen er altså muligheten til bedre plassutnyttelse samtidig som man beholder aerodynamikken. Ifølge ryktene ble det forrige utkastet til ny FH-hytte forkastet ettersom den etter sigende liknet for mye på DAF.

Hva blir vist på Elmia?

Vi vet fra sikre kilder at Volvo i Sverige (naturligvis) ønsket å vise bilen på Elmia-messen, Lastbil 2012, på Jönköping den 22. august.

Det vet vi at ikke vil skje. Lanseringsdatoen er - og vil være - den 5. september. Da blir det storslagent avdukning i Gøteborg og en rekke tilstelninger via storskjerm hos de største forhandlerne - også her i Norge.

Men vi vet også - via finurlige omveier - at Volvo kommer til å vise en teknisk nyvinning på Elmia. En nyvinning som skal brukes i nye FH. Vi vet ikke sikkert hva det er, men det er etter sigende første gang en slik nyvinning skal brukes i lastebil. Vi tipper uavhengig forstilling.

Da vi ringer Volvos kommunikasjonsdirektør i Norge, Torstein Magelssen om dette, sier han som han pleier å gjøre:

- Vi kan ikke prate om den nye bilen. Om du viser meg et nytt bilde nå, må jeg bare si at det ser bra ut, og at eieren sikkert er lykkelig, men jeg kan ikke kommentere noe mer. Det vet du, flirer den hyggelige Volvo-representanten. Vi har ringt ham før.

- Jeg har sett reklamevideoen som slippes i morgen.

- Hvordan i all verden har du fått til det? Nå har jeg allerede sagt for mye. Men vi har ikke sendt ut noe info ennå og jeg kan altså ikke prate mer om den saken.

- Vi vet at dere skal vise noe nytt på Elmia. Er det uavhengig forstilling til den nye FH?

- Som sagt. Jeg har munnkurv. Du får spekulere selv, avslutter kommunikasjonsdirektøren.

Ny, automatisert kasse?

Den godeste kommunikasjonsdirektøren har blitt foret med slike spørsmål mer enn én gang siden Volvo satte sin hvitkamuflerte spion-bil nærmest i rute på E6.

De får skylde seg selv. Det er iallefall godt å endelig se bilen uten all kamuflasjen.

Det neste nå er å finne ut av om bilen kommer med ny, automatisert kasse med dobbeltclutch.

Kanskje vi skal ringe kommunikasjonsdirektør Torstein igjen?

Les også: Flere spionbilder av den nye Volvoen

Les også: Ny Volvo i Norge!

Les også: Nye Volvo FH klar?

Les også: Her er nye FH fotografert i Norge

Se videosnutt: Spionvideo av ny Volvo FH

Oppdatert med video torsdag morgen

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!