Det var den 6. august at NLFs nye mann deburterte i sjefstolen. Geir A. Mo fikk ingen myk overgang til ny jobb.

Det har vært full storm på departementsnivå i Sverige den siste tiden og organisasjoner og statsråder fra hele Skandinavia har lagt stort press på det svenske Näringsdepartementet for å få en løsning på problemet som den siste uken i juli overraskende dukket opp.

Les også: Øker tonn-presset mot svenskene

Les også: Stopp for lastebiler over 40 tonn i Sverige

Litt av en start i ny jobb

-Vi har nettopp pratet Sveriges Åkeriforetag. De har fått signaler fra høyt hold om at denne saken raskt vil få et positivt utfall, og vi er naturlig nok veldig spente nå, sier nyansatt adm. direktør Geir A. Mo i NLF. Han fikk forøvrig litt av en første uke på jobb. I store oppslag på Aftenposten ba han samferdselsminister Marit Arnstad snarest sette seg på flyet til Sverige og snakke ansikt til ansikt med sin svenske kollega for å rydde opp.

Presisering i lovverket

Det er en presisering i lovverket som skal tydeligggjøre at bestemmelsen om vekt og lengde angående internasjonal transport i Sverige ikke skal være en forbudsregel.

Det var nemlig slik det ble tolket i en nylig rettskraftig dom som satte det hele i gang.

Eksakt dato for når de nye reglene trer i kraft er fortsatt uklart.

Les også: Svenskene vil løse vektproblemet

Det som nok er av størst interesse for mange er hvorvidt det svenske politiet fortsatt vil skrive ut bøter og forlange omlasting av lastebiler over 40 tonn. Det er nemlig ikke mange dagene siden politiet fortsatt sto på at de måtte forholde seg til domsavgjørelsen og sogar sendte et brev til alle politidistrikt med oppfordring om dette.

Saken har fått stor oppmerksomhet også i norsk massesmedia og Aftenposten skriver at etter hva de erfarer, så har det svenske poltiet bestemt seg for å avvente videre aksjoner mot norske lastebiler inntil regjeringen har sagt sitt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!