Systemet, som tar i bruk GPS for å fastsette kjøretøyets posisjon og forutsi topografien videre langs ruta, kan bidra til en drivstoffbesparelse på opptil tre prosent ved kjøring på kuperte strekninger.

Systemet har allerede høstet gode ord fra tester kjørt av norsk og internasjonal fagpresse. Det melder Scania selv i en pressemelding.

Systemet er intuitivt og tilpasser kjørestilen til topografien på samme måte som en dyktig sjåfør vil gjøre. Systemet kan også hjelpe erfarne sjåfører å spare drivstoff ved kjøring på nye ruter, i mørket eller under krevende værforhold.

Det intelligente cruise control-systemet kan bidra til drivstoffbesparelser på opptil tre prosent, med minimalt tidstap, sammenlignet med kjøring på lande- eller motorvei med vanlig cruise control. Systemet er mest fordelaktig på kuperte ruter, hvor terrenget aldri er helt flatt.

Basert på en 40-tonnskombinasjon (trekkvogn og semitrailer) som kjører 180 000 km i året, vil en besparelse på tre prosent redusere drivstofforbruket med omtrent 1700 liter per år. Dette innebærer en kostnadsbesparelse for drivstoff på nærmere 2 300 euro (omtrent 17 500 NOK), og en reduksjon i karbondioksidutslipp på over fire tonn.

© Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!