Med nye Stralis Hi-Way ønsker Iveco å forsterke selskapets strategi for å redusere total cost of ownership (TCO). Stralis Hi-Way byr på redusert drivstofforbruk, lavere vedlikeholdskostnader, økt holdbarhet og kvalitet, forbedret førerhusergonomi og komfort for sjåføren, samt optimalisert operasjonell kjøretøyadministrasjon, alt i følge en pressemelding.

- Nye Stralis maksimerer besparelsene på alle kostnadsområdene. Resultatet av dette er at TCO for de ti mest vanlige kjøretøyområdene reduseres med 4 %, sier Alessandro Mortali, Senior Vice President for tunge kjøretøy hos Iveco.

At Iveco er gode på dieselmotorer er noe som er velkjent. De har vært blant de første med flere motornyheter. Ikke minst var de tidlig ute med turbo med variabel geometri på sine Cursor-motorer. Med nye Stralis Hi-Way lanserer de blant annet eksosrensesystemet HI-eSCR som er utviklet av FPT Industrial (Fiat Power Train) for Euro6, slik at man kan tilfredsstille den kommende utslippsstandarden uten å gå på kompromiss med drivstoffeffektiviteten.

Alene om Euro6 uten EGR

I praksis betyr dette også at Iveco er den eneste som leverer de tunge lastebilene med Euro6-motorer, uten at motorene må utstyres med EGR-system, noe som igjen betyr lavere vekt. Denne eksklusive løsningen gjør det mulig for Iveco å benytte et enklere etterbehandlingssystem og samme grunnkonstruksjon av førerhuset som tidligere, ettersom motorer med HI-eSCR ikke trenger ekstra kjøling. HI-eSCR tilbyr Ivecos kunder mange fordeler, som vektreduksjon, lavere drivstofforbruk og økt holdbarhet, takket være en mindre kompleks, men likevel høyeffektiv teknologi.

Det redesignede førerhuset på Stralis Hi-Way med forbedret ergonomi og komfort, er et produkt av nært samarbeid med forhandlere og kunder. Den eksterne omformingen av førerhuset har fokusert på å forbedre kjøretøyets aerodynamikk og dermed drivstoffeffektiviteten. Ny grill og redesignede vindavvisere, samt ny støtfangerdesign, er blant de viktige endringene.

Telematikk-systemer

Nye Stralis Hi-Way har i tillegg til et gjennomgående redesignet førerhus også avanserte og integrerte telematikk-systemer, forbedrede serviceverktøy og applikasjoner som øker trafikksikkerheten. Stralis tilbyr omfattende service-løsninger for alle typer transport, har komplett flåtestyring. I tillegg leveres nå også funksjonen kjørestilevaluering, et system som hjelper sjåføren med kjørestilen, og som gir råd og veiledning direkte på skjermen i dashbordet. Funksjonen er en del av IVECONNECT, et Iveco-system som integrerer unikt infotainmentsystem med blant annet navigasjon, kjøresupport og flåtestyring, samt IVECONNECT FLEET for flåteadministrasjon.

Stralis Hi-Way gjør bruk av de mest avanserte elektroniske system som er tilgjengelig, som EBS med bremseassistent-funksjoner, Lane Departure Warning System, ESP, Adaptive Cruise Controll, kjørelys, Driver Attention Support (sjåførvarsling) og avansert nødbremsesystem.

Den nye kjøretøygenerasjonen har vært underkastet utvidede undersøkelser når det gjelder holdbarhet og kvalitet med mer enn 6 millioner km holdbarhetstester og over 11 millioner km med konvensjonell testkjøring under normale, dagligdagse forhold.

Produsert i Madrid

Nye Stralis blir produsert ved Ivecos fabrikk for tunge kjøretøy i Madrid i Spania. Denne fabrikken ble nylig tildelt en sølvmedalje i det prestisjefylte World Class Manufacturing (WCM) programmet. Programmet fokuserer på å eliminere avfall og tap og involverer en internasjonal, objektiv vurdering av 20 områder som dekker organisering av arbeidsplassene, kvalitet, vedlikehold og logistikk.

Det er lenge siden vi i redaksjonen har kjørt Iveco Stralis og vi ser fram til å sette den nye Stralis-modellen på prøve på norske veier.

Iveco har redesignet interiøret og kan blant annet tilby en rekke elektroniske sikkerhetssystemer. Blant annet kjørestilassistent og et system som varsler sjåføren hvis han skulle begynne å bli trøtt.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!