Den nye ordningen gjelder fra 19. januar 2013, sier Arvid Mytting i Statens vegvesen.

- Dette har sammenheng med nye regler fra EU. Den nye ordningen gjelder fra 19. januar 2013, sier Arvid Mytting i Statens vegvesen.

De som tar førerkort for buss og lastebil og skal bruke dette privat, må være eldre enn i dag før de får førerett. Der man i dag kan ta førerkortet for lastebil og vogntog når man er 18 år, og buss når man er 21 år, blir minstealderen fra neste år 21 år for lastebil og vogntog (klasse C/CE) og 24 år for buss (klasse D/DE).

Trafikksikkerhet

- Bakgrunnen for de nye reglene er at vi ikke ønsker unge sjåfører bak rattet på tunge kjøretøy, dersom de ikke samtidig har tatt yrkessjåførutdanningen. Dette er for å styrke trafikksikkerheten på vegene, sier Mytting.

De nye reglene påvirker ikke alderskravene for minibuss (klasse D1/D1E) som du må være 21 år for å kjøre, og for lett lastebil (klasse C1/C1E) som du kan få førerett til når du fyller 18 år.

Yrkessjåfører kan være yngre

Tar du yrkessjåførutdanning samtidig med førerkortet, gjelder nye og lavere aldergrenser for de samme førerkortklassene.

  • Med yrkessjåførutdanning på 280 timer, får du førerett for lastebil når du er 18 år (som i dag).
  • Med yrkessjåførutdanning på 140 timer, får du førerett for lastebil fra 21 år.
  • Med yrkessjåførutdanning på 280 timer får du førerett for buss fra 21 år (som i dag).
  • Med yrkessjåførutdanning på 140 timer, får du begrenset førerett for buss fra 21 år (rutekjøring inntil 50 km lengde) og full førerett fra fylte 23 år.

Elever som går transport og logistikk i videregående skole og som skal ha læretid i bedrift, vil fortsatt kunne avlegge førerprøve fra 18 år i lastebilklassene. Det samme vil gjelde for de som deltar i et prøveprosjekt innen bussklassene.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!