Toyota har tydeligvis ikke hatt lyst til å gi fra seg Hiace-segmentet til sine konkurrenter, og nå har Toyota Motor Europe og PSA Peugeot Citroën inngått en ny samarbeidsavtale på lette varebiler for det europeiske markedet

Nå har Toyota Motor Europe og PSA Peugeot Citroën inngått en ny samarbeidsavtale på lette varebiler for det europeiske markedet. PSA Peugeot Citroën vil levere lette varebiler til Toyota for salg i Europa under varemerket Toyota.

Sorgen i Toyota-organisasjonen var stor da det viste seg at den legendariske varebilen Hiace sang på siste verset. Varebilen har fram til nylig solgt som varmt hvetebrød her i landet. Ikke først og fremst fordi den var så moderne, men fordi den hadde et meget godt rykte som en uslitelig arbeidshest. Og mange av konkurrentene har lenge snakket om å overta Hiace-kundene. Nå kan det vise seg å bli tøffere enn mange trodde.

Samarbeidsavtale

Toyota har tydeligvis ikke hatt lyst til å gi fra seg Hiace-segmentet til sine konkurrenter, og nå har Toyota Motor Europe og PSA Peugeot Citroën inngått en ny samarbeidsavtale på lette varebiler for det europeiske markedet. PSA Peugeot Citroën vil levere lette varebiler til Toyota for salg i Europa under varemerket Toyota.

Samme størrelse

Med start i annet kvartal 2013 vil PSA Peugeot Citroën i første omgang levere kassevogner basert på de eksisterende modellene Peugeot Expert og Citroën Jumpy.

Langsiktig avtale

Avtalen omfatter også samarbeid på neste generasjon varebiler som vil bli produsert av PSA Peugeot Citroën. Samarbeidsavtalen er forventet å ha en tidsramme utover 2020.

Toyota Motor Europe vil ta del i utviklingen og investeringen i neste produktgenerasjon. Det er ingen planer for at Toyota og PSA Peugeot Citroën skal inngå noen avtaler på eiersiden eller i felles produksjonsanlegg.

- Det lette varebilsegmentet er meget viktig for oss i mange europeiske land. Ved å inngå et samarbeid med PSA Peugeot Citroën har vi funnet en god løsning for våre lojale varebilkunder etter at produksjonen av vår egen Hiace ble avsluttet på slutten av fjoråret. Vi har allerede et meget vellykket joint venture partnerskap med PSA Peugeot Citroën i småbilklassen. De er også en av toppspillerne i det europeiske markedet for lette varebiler, med et solid rykte innen kvalitet og fleksibilitet, sier Didier Leroy, toppsjef i Toyota Motor Europe.

Ny bil

- Det er med stor glede at vi kunngjør denne utvidelsen av vårt vellykkede samarbeid med Toyota. Denne avtalen legger grunnlaget for utviklingen av en ny generasjon lette varebiler, som vil gi begge produsenter et konkurransedyktig produkt for det europeiske markedet, uttaler Jean-Christophe Quémand, executive vice president i PSA Peugeot Citroën.

Hos den norske Toyota-importøren er det også mange blide fjes, og vi blir ikke overrasket om også forhandlerapparatet nå feirer med et kakestykke.

- Dette er en gledens dag for titusener av fornøyde norske Hiace-kunder. Alle Toyotas varebiler har oppnådd ikonstatus i det norske markedet, med entusiastiske og lojale brukere og eiere. Dette gjelder både Hilux og Landcruiser, men Hiace var den modellen som virkelig ble Norgesbilen. Det ble jo nærmest landesorg da det ble kjent at produksjonen skulle innstilles i fjor, kommenterer Lars-Erik Årøy, administrerende direktør hos Toyota Norge AS.

Kvalitetsstempelet

Nå skal ikke vi strø salt i såret her, men en aldri så liten betenkelighet har vi. Toyota Hiace er en modell som i all hovedsak solgte godt på grunn av et utrolig godt kvalitetsrykte, samtidig som modellen var relativt billig i innkjøp. Nå sier ikke vi at de franske bilene er noen dårlige alternativer, men en Peugeot Expert med Toyota-emblem i grillen betyr ikke automatisk at man har fått en ny Hiace.

Ser vi på historien til en av konkurrentene, Nissan, så oppdager vi noen fellestrekk. Da deres kassevogn Urvan forsvant (den solgte også i bøtter og spann) var de uten en modell i dette segmentet en god stund. Så fikk de tilgang på Renaults varebilprogram som ble omdøpt med Nissan-navn. Men suksessen uteble, i hvert fall her i landet.

Nå gikk det riktignok mange år fra Urvan forsvant til den nye varebilserien dukket opp, mens i Toyotas tilfelle så er det snakk om bare litt over et år. Uansett ønsker vi dem lykke til med deres nye varebil som altså dukker opp på markedet i andre kvartal neste år.

Toyota gir ikke opp kampen om varebilkundene. Fra neste år dukker denne bilen opp med Toyota-emblem.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!