«Vi har utviklet en pålitelig løsning som ikke bare oppfyller utslippskravene, men som også gir kundene ekstra fordeler i form av god drivstofføkonomi og et problemfritt eierforhold», sier Mats Franzén. © Volvo Truck Corporation

Fakta om Volvo D13 460 for Euro 6

13-liters sekssylindret rekkemotor som yter 460 hk.

Maks. effekt ved 1400 til 1900 o/min: 338 kW.

Maks. dreiemoment ved 1000 til 1400 o/min: 2300 Nm.

Automatgirsystem, Volvo I-Shift.

Motorbrems VEB+ ved 2300 o/min: 375 kW.

Tilgjengelig for Volvo FH, 4 x 2 / 6 x 2, trekkvogn og jevnlastbil, inkludert biler for transport av farlig last (ADR).

Tilgjengelig for lastebiler med rattet både på høyre og venstre side

Fakta om Euro 6

En femtedel av nitrogenoksidutslippene i en Euro 5-motor.

Halvparten av partikkelutslippene i en Euro 5-motor.

Utslippskravene blir obligatoriske ved omgivelsestemperaturer ned til minst -7° C.Utslippskravene omfatter nitrogenoksider (NOx), partikler (masse), partikler (antall), ammoniakk (NH3), kulloksid (CO) og hydrokarboner (HC).

«Volvo FH får en ny Euro 6-motor med 460 hk som er optimalisert for rask og drivstoffeffektiv transport på gode veier. De første lastebilene med den nye motoren leveres våren 2013», sier Mats Franzén, sjef for produktstrategi og- planlegging ved Volvo Trucks.

Etterspørselen etter Euro 6-lastebiler er fremdeles ganske beskjeden. Siden februar 2012 har det vært mulig å sertifisere kjøretøy i henhold til det nye regelverket, men det er fremdeles halvannet år igjen til kravene blir obligatoriske for alle nye lastebiler. De strenge utslippskravene krever avanserte motorløsninger, med mange nye komponenter, noe som igjen fører til høyere kostnader for kundene. Disse økte kostnadene kan delvis veies opp med ulike økonomiske incentiver og incentivpakker, spesielt innenfor regiontrafikken og langtransporten i Europa.

«I øyeblikket er det vanskelig å vurdere hvor stor etterspørselen vil bli. Ved å tilby den mest populære motoren vår i en Euro 6-versjon oppfyller vi behovene til svært mange av kundene våre. Resten av Euro 6-motorserien kommer på markedet lenge før kravene blir obligatoriske, 1. januar 2014», forteller Mats Franzén.

Velprøvd teknologi

Volvo D13 for Euro 6 er basert på Volvos velprøvde Euro 5-motor. Akkurat som denne er den nye motoren en sekssylindret rekkemotor med enhetsinjektorer og SCR-katalysatorteknologi. For å kunne oppfylle de nye utslippskravene benyttes også resirkulering av eksosgass (EGR) samt et dieselpartikkelfilter (DPF), systemer som Volvo Trucks allerede har brukt i flere år i USA og Japan. Sammenlignet med Euro 5 har utslippene av NOx blitt redusert med 77 prosent, og partikkelutslippene er halvert.

Fokus på drivstofføkonomi og pålitelighet

SCR-systemet, som omdanner nitrogenoksidene, NOx, til uskadelig nitrogengass og vanndamp, har blitt integrert med partikkelfilteret i en kompakt enhet som tar opp minimalt med plass. Partikkelfilteret, som fanger og brenner opp de mikroskopiske partiklene i eksosen, regenereres automatisk under driften. EGR brukes i hovedsak til å heve temperaturen på eksosen når motoren ikke er varm nok til å varme opp eksosen, som må ha en temperatur på minst 250 °C for at SCR-systemet skal fungere optimalt.

I motsetning til vanlige EGR-systemer, som kjøler ned den resirkulerte eksosen for å senke motortemperaturen og dermed redusere utslippene av nitrogenoksid, er EGR-systemet i Euro 6 så godt som inaktivt under langkjøring. Dermed påvirker det ikke drivstofforbruket under slik kjøring.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!