23948sdkhjf

- Bruk tiden din klokt

- Sjåførkortene skal lastes ned minimum hver måned. Det samme gjelder fartskriverens minne. I tillegg skal nedlastet data oppbevares i minimum ett år. Det forteller markedssjef Tom Sund hos AS Fartskriver under et seminar i regi av bedriften mot slutten av juni.

Han ser ut over publikum. Mange vet dette fra tidligere. De fleste vet også at all kjøring blir registrert og at avvik må dokumenteres.

Hvordan det gjøres er dog et eget kapittel. Og det er nettopp her markedssjefen er klar: Ikke la dataene ligge i en skuff. Bruk de.

Dersom sjåføren ikke får beskjed om avvik, blir han heller ikke bedre. Målet er jo at bruddene skal bli borte.

I tillegg er du pålagt å kontrollere kjøre- og hviletiden om du har ansatte sjåfører. Har sjåføren brutt regelverket, skal han få skriftlig varsel. Slik dokumentasjon kreves også av myndighetene ved eventuelle bedriftskontroller.

Tidkrevende, manuell nedlasting

Altså er dette viktige oppgaver. Allikevel er det ikke her lastebileieren tjener pengene sine. - Manuell nedlasting er tidkrevende. Man bruker 30-40 minutter pr. kjøretøy. Derfor bør man vurdere automatiske løsninger som gjør at man sparer tid og heller bruker krefter på å øke inntektene, hevder Sund. Han trekker bl.a. frem "Minuttskriveren" som gir mer effektiv kjøretid ettersom den registrerer data på en litt annen måte enn hva tidligere produkter gjorde.

Les også: Ny mann og minuttskriver

VDO DriveTime

Det finnes en rekke løsninger på markedet. En nyhet fra Fartskriver er VDO DriveTime som er et flåtesystem som bruker DLD-enheten til å gi informasjon om status på kjøre- og hviletid i sanntid, kjørerute, posisjon og som også kan utvides til å gi drivstoffrapporter. Her kan man altså spore bilen samtidig som man ser gjenstående kjøretid direkte fra sjåførkortet. I tillegg kan man lage egne soner på kartet og få rapporter på når bilen kjører inn og ut av dette.

Under seminaret ble også en ny generasjon nedlastingsutstyr fra Continental VDO, DLK Pro serien, vist. Den er kompatibel med alle digitale fartskrivere og du kan laste sjåførdata direkte ned til enheten og føre over til pc via usb. Med den innebygde programvaren får du oversikt over kjøretid, arbeidstid og hvileperioder. Hastighetsdata for de siste 24 timer kan også vises, ifølge reklamen. Denne løsningen passer mindre transportbedrifter, eller enkeltpersonsforetak og kan benyttes på inntil 5 biler og 10 sjåfører.

Leverer til 1000 selskaper i Norge

Lite visste man nok om digitale fartskrivere da Fartskriver Gruppen startet opp i 1955. I dag har de 40 ansatte, 240 servicepunkter i Norge og er etablert i Sverige, Finland og Baltikum. Nå leverer bedriften løsninger til nærmere 1000 selskaper i Norge. Blant samarbeidspartnere finner vi Continental (Nei, de driver ikke bare med dekk), VDO, Transportkompetanse Haugesund, Telenor, FLIR og mange flere.

Kundene er entreprenører, busselskaper, ADR-transportører og naturligvis mange ordinære transportører.

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078