Geir Hagadokken var i 17 år ansvarlig for bilberging for Falck i Stor-Oslo. Nå er han driftsleder for MSS - Maskinell Snøservice. Han var blant de som hadde funnet veien til "Åpen dag" på torsdag.

Vidar Nilsen så sitt snitt til å stikke innom og vise grombilen etter oppfordring fra Sentrum Gummiservice. Nei, dette påbygget leverer ikke Bussbygg. Det er det amerikanske Vulcan som gjør. Vidar har forøvrig trukket biler opp fra grøfta i 43 år.

På verkstedet finner vi dette skapet. - Vi har renovert hele chassiset, sandblåst, rettet det og overhalt bremsene forklarer Skogholt.

Kokken heter Anders Sharar. Vi tipper grilling er langt fra hans daglige virke. Det er Sharar som har kundekontakten og ansvar for PKK hos Skala. Nå serverer han Stig Henning Hansen som er inne for å ordne lyset på hengeren.

Børge Larsen (t.v.) fra Volvo Truck Center jobber til daglig med logistikk. Jeg var den første som registrerte en 750 her i landet, forteller sjøsamen. Nå har han nettopp levert en ferdig registrert bil og sammen med Øyvind Haagensen som jobber på Volvos verksted ser han sitt snitt til å spare lunsj-pengene i dag.

Deretter er det sightseeing rundt i lokalet som Bussbygg eier her i Industriveien på Lørenskog.

PKK for alle klasser

Lokalene har de hatt siden 1995 og brukt som servicepunkt og reparasjonsverksted, men det var først i 2009 at de begynte på prosessen som resulterte i at det nå er et godkjent bilverksted for PKK i alle klasser. - Nå kan vi gjøre omtrent alt her, sier Skogholt og viser et skap som er rettet opp, sandblåst og som venter på lakkering.

Skala Service

Reparasjonene gjøres i regi av Skala Service, som er et heleid selskap under Bussbygg. - Vi ville ha et uavhengig verksted ettersom vi tar service og reparerer alle typer biler og påbygg, forklarer Skogholt.

Ny mann på laget

- I tillegg har vi fått en ny mann på laget, skyter selger Vidar Halvorsen inn. Han sikter til Georg Talset som er siste tilskudd på Bussbygg-stammen. Han skal jobbe fra lokalene i Oslo som selger. - Både faren min og broren min jobber hos Bussbygg på Skåla, i tillegg er jeg fra Skåla selv, så det er jo helt naturlig at jeg gjør dette, ler Talset som begynte i jobben 1. mai. Skåla-halvøya er liten. Vi forstår det.

- Jeg hadde på en måte dåpen min på TRANSPORTmessa på Gardermoen, forteller han. Det var også på messa at Bussbygg gikk ut med 5 års garanti med skap levert fra 1. november, fletter selgeren nærmest ubemerket inn i samtalen. Så vet vi det.

25% går til svenskene

I dag har Bussbygg tre selgere i Norge, og i tillegg to i Sverige. - Vi har hatt én selger i Sverige i nærmere tyve år, kan Halvorsen fortelle. Nå går omkring en fjerdedel av produksjonen til broderlandet. Sverige og Norge svinger litt i utakt, så det passer egentlig veldig bra, fortsetter Halvorsen mellom en pølse og en kaffekopp.

Thermodelen har jo vært vår nisje, men mens vi tidligere var store på langtransport, ser vi en klar dreining mot mer og mer distribusjon, avslutter han idet vi mønstrer av og takker for kaffe, pølse og en trivelig prat.

Selv om vi var tidlig på plass, var det allikevel greit med folk som hadde gått etter grill-lukten og funnet veien til Lørenskog. Både kunder og leverandører dukket opp utover dagen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!