Fakta om evakueringsrommene

De 25 rommene er utstyrt med frisk luft for inntil tre timer. Hvert rom er utstyrt med belysning, førstehjelpsutstyr, kameraovervåking og nødtelefoner.

Når rommene ikke er i bruk vil dørene stå i åpen stilling, men de er utstyrt med magnetholdere som gjør at de lukkes ved alarm. Hvert rom er utstyrt med IR-detektor som tenner lyset når personer entrer rommet, samtidig som gult blinkende led-lys utenfor døren blir aktivert i tunnelen for å effektivisere redningsinnsatsen for brannvesenet.

Det er montert informasjonsskilt som forteller hvor man er og hva man bør gjøre mens man oppholder seg i evakueringsrommene.

- Vi vet mange har sett fram til at tunnelen igjen kan benyttes av alle kjøretøy, og er glad for at sikkerheten nå er så god at vi kan tillate dette. Selv om fartsgrensen er 70 km/t oppfordrer vi spesielt tungbilsjåførene om å holde lav hastighet og god avstand til andre kjøretøy. God avstand er viktig også ved eventuell stans inne i tunnelen, sier avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Nils-Erik Bogsrud.

Følgende tiltak er gjennomført i Oslofjordtunnelen etter brannen 23. juni 2011:

  • Evakueringsrom er etablert for hver 250. meter i tunnelen, 25 i alt
  • Innkjøringssonene er skiltet ned til 40 km/t og det anlagt fartshumper
  • Fartsgrensen er 70 km/t inne i tunnelen
  • Gjennomsnittsmåling med fotoboks i begge retninger
  • Fartsskiltene i tunnelen er variable, slik at fartsgrensen kan justeres ned ved hendelser
  • Det er innført forbikjøring forbudt for tunge kjøretøy i tunnelens midtre felt.
  • «Snu og kjør ut» - skilt er etablert ved hver snunisje med 1500 meters mellomrom. Disse kan aktiveres fra Vegtrafikksentralen ved behov
  • Forbedret kameraovervåkning som gir Vegtrafikksentralen bedre oversikt, også ved stor røykutvikling
  • «Low gear»- skilting som automatisk aktiviseres av høge kjøretøy
  • Det er etablert rumlefelt i tunnelen, og «Low gear» er merket opp i vegbanen flere steder
  • Led-lys som blir aktivisert ved hendelser for å lede folk ut eller til nærmeste evakueringsrom
Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!