23948sdkhjf

Vekk ikke sjåføren - det er lenge siden han har sovet

Det var tirsdag kveld at Statens vegvesen gjennomførte en kontroll på Stord. I løpet av kontrollen dukket det opp en yrkessjåfør fra Litauen som ikke hadde hatt ukeshvil på to uker.

- Saken er egentlig veldig grei, forteller lensmann Bernt Norvalls ved Stord lensmannsdistrikt til oss. Vi har en viss erfaring med øst-europeiske vogntog, både når det gjelder brudd på kjøre- og hviletid samt når det gjelder teknisk stand.

Ettersom vi har en gjennomgangsåre her hos oss på E39, hadde vi ekstra fokus på dette under kontrollen. Det var riktignok Statens vegvesen som gjennomførte kontrollen, men vi har et godt samarbeid oss imellom, forteller Norvalls.

Girteka-sjåførens overtredelser var ikke det groveste jeg har sett, men alvorlig nok. Det dreide seg om brudd på ukeshvilen.

Vi påla ham å hvile 45 timer og tok fra ham nøkler, pass og kjørekortet, forklarer Norvalls. I tillegg ble det utstedt en bot på 4000 kroner.

- Er ikke det litt lavt?

Jo, men det er nesten måten vi må gjøre det på. Et forelegg på 4000 kroner svir for ham og han måtte betale dette før han fikk kjøre videre. Dersom borten hadde vært høyere, ville han neppe kunne gjort opp hos oss så raskt.

Vi erfarer at mange utenlandske sjåfører vedtar høyere bøter, men at de aldri betales. Sjåførene slutter bare å kjøre på Norge og Statens innkrevingssentral sliter med å få inn pengene. Så dette gjorde vi ut fra en totalvurdering, selv om det for oss ofte gir en litt vond følelse av at de slipper litt for billig unna.

På generelt grunnlag vil jeg si at det også er opplagt at endel østeuropeiske selskaper kalkulerer med dette i regnskapet når de regner pris. De vet at enkelte blir stanset og hva det vil koste. Så betaler bedriften boten og deretter trekker sjåføren i lønn.

- TransportMagasinet vet at det i en rekke tilfeller har blitt avdekket ulovlig kabotasjekjøring i tillegg til store brudd på kjøre- og hviletider når det gjelder dette spesielle selskapet. Ble det gjort noen kontroll på det i dette tilfellet?

Nei. Jeg kjenner ikke til hva kabotasjekjøring er. Der må vi nok ha bedre internopplæring hos oss, avslutter Norvalls.

Les også: Hva er det med Girteka?

Les også: - Massive brudd

Les også: Nok en sekssifret bot

Les også: Girteka x 2 kabotasjetatt

Les også: Girtekas kabotasje-juks

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.078