Asfaltteamet til NCC opererer i Hordaland og Rogaland. Tor Haugen og Ken Sebastian Vassdal (t.v.) bor omtrent i bilene fra vår til høst og trives godt med det.

Daglig leder Roy Haugen tar noen kontordager innimellom kjøring og anbudsregning. ¿ Jeg hadde klikket hvis jeg bare skulle hatt kontorarbeid, innrømmer han.

De tre brødrene jobber lange dager, og har i tillegg hvert sitt ansvarsområde i firmaet som i dag disponerer 16 lastebiler foruten et titalls anleggsmaskiner.

Roy er daglig leder og styrer bilene, Tor har ansvar for EU-kontroller, reparasjoner og dialogen med leverandørene, mens Svenn sørger for dekkutrustning og planlegger litt anleggsjobber.

- Vi kjøpte vår første maskin i 2002. Mest for å kunne gi kunden et totaltilbud.

Nå kan vi ta komplette oppdrag med tilrettelegging av tomter og den type ting.

Vi er 22 ansatte pr i dag, så det er nok å holde orden på, sier Roy.

NCC

I sommerhalvåret går en stor del av bilene i asfalttransport, mens resten holder seg til anleggskjøring.

- Største kunden vår er NCC der vi nå har en fireårskontrakt, men vi kjører også for Lemmikäinen og en flere småfirma i Bergensdistriktet. Asfaltkjøring har vi holdt på med i en årrekke og vi har seks biler som kun går på asfalt i tillegg til at vi sper på med flere ved behov. Enten egne eller leiebiler.

På de rette dagene kan vi holde i sving opptil 30 biler totalt, sier Roy.

Danmark

Broren Tor er en av dem som lever ut asfaltlivet hver sommer.

I fjor sommer losset han og asfaltlaget fra NCC 96 båter rundt på Vestlandet og la ut 65 000 tonn asfalt før vinteren satte inn.

Bilen hans bærer ikke synlig preg av all asfaltkjøringen.

- Jeg fikk den til påske i fjor. Jeg valgte heller en R560 med mye utstyr enn stor motor, forteller han.

Etter en tur til Danmark for utvendig oppbygging hos Holtan Bil og opptrekking av hytte hos Karl Johan Buur, ble sluttsummen heftig. Men resultatet er som vi ser meget tilfredsstillende.

- Jeg pleier å si at jeg tar ut overtiden min i utstyr på bilen, sier Tor da vi møter han og asfaltlaget på Stord.

Interesse

Roy Haugen innser at kanskje ikke alle sjåførene ønsker å bruke fritiden til å polere lastebil. Men han vil veldig gjerne få tak i dem som gjør det. Det viser seg mer og mer utfordrende å finne rett type folk når nye sjåfører skal ansettes.

- De som vi vet tar godt vare på utstyret og gjerne vasker og polerer litt i helgene, blir belønnet med litt mer utstyr på bilene, fastslår han.

Hos brødrene Haugen er det den genuine lastebilinteressen som sørger for at lista ligger der den gjør.

Følelse

- Vi får en del gode tilbakemeldinger fra kunder om at utstyret vårt ser bra ut. Men det ligger hardt arbeid og mange kvelder og helger bak. Heldigvis har vi mange sjåfører som gjør en kjempejobb med å holde utstyret, berømmer Roy.

Om ikke filosofien gir så mye ekstra penger i kassa, snarere tvert imot, så har de med seg den gode følelsen når de er ute på veien.

Brødrene Roy og Tor Haugen har hver sin Peterbilt hjemme på tunet. Kun til hobbybruk, selv om Roy har investert i en maskinhenger for å ta en og annen flyttejobb. ¿ Vi kjører Peterbilt i stedet for å drive med golf og fotball, fastslår han.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!