Donna Diesel er et godt hjelpemiddel når språkproblemer oppstår i en kontrollsituasjon. Her står samme tekst på norsk, side om side med språk vi aldri lærte på skolen.

Petter Andersen kvitterer ut kontrollen for en smilende Stian Jensen. - Det er gjeve folk som jobber her på stasjonen, mener tankbilsjåføren.

Wilhelm Gjevestad, Petter Andersen, Frode Nilsen og Terje Andersen gjør seg klare for kveldsskiftet.

Kontrollstasjonen i rundkjøringen der Lofast møter veiene fra Vesterålen og fastlandet, åpnet i oktober i fjor. Den ligger strategisk plassert midt i knutepunktet.

Temaet for kvelden er ikke noe spesielt. Bremseprøver i hallen, vekt og selvsagt kjøre- og hviletid står på agendaen. Det dukker alltid opp noe, det vet de av erfaring.

God tur

Terje Andersen trykker på knappene som aktiverer kontrollskiltene for dem som kommer fra Lofoten. Nå er det bare å vente.

De første bilene er lokale og har ting på stell. Likevel må kvitteringer skrives og kontrollen dokumenteres. Ting tar tid.

En kopp kaffe serveres og praten går mellom gamle kjente i en hyggelig tone.

Etter en liten halvtime er det god tur videre for de fleste.

Alt i orden

Stian Jensen fra Kanebog Transport har alt på stell. Han bare smiler mens Petter Andersen åler seg inn i førersetet for å komme til skriveren uten å sette skoene på matta. Bilene fra Essotransportøren i Harstad er like strøkne inni som de er utenpå.

- Vi ser an hvem som kommer inn. De vi vet har alt på stell bruker vi ikke like lang tid på, sier Petter og ønsker god tur videre.

Fiskebilene gjør sitt inntog på plassen. En bil og henger med containere fulle av fersk fisk er for tung og sjåføren må ringe etter hjelp for å få losset tre paller over på en annen bil før han får fortsette mot Narvik og kan levere lasten på ARE-toget.

Mangellapp

Olav Skoglund er neste mann inn. Han kjører for Schenker og skal også levere ei fisketralle på toget i Narvik.

Igjen er det Petter Andersen som må i aksjon.

Han finner at bremsene på hengeren er skjeve.

- Den tralla er så ny at de har ikke gått seg til ordentlig, mener Olav.

- Hvor mange turer må du ha mellom Narvik og Sortland før bremsene virker da, spør Petter tilbake. Begge ler, slik gamle kolleger ofte gjør når de møtes.

Petter har mange år bak seg som yrkessjåfør. Han skjønner problemet.

Likevel må han sende med en mangellapp på veien.

Terje Andersen fikk dagens russer. - Det er vanligvis ikke så mye å utsette på dem, sier han. ¿ De kommer til Norge, henter fisken sin, og drar hjem igjen.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!