23948sdkhjf

Hva er det med Girteka?

Ifølge Statens vegvesen står Girteka langt oppe på listen over transportselskaper de nå holder et ekstra godt øye med.

Den siste tiden har selskapet havnet i politiets søkelys nesten ukentlig.

I slutten av mars ble et vogntog fra Girteka stanset i en utekontroll på Hjelset i Møre og Romsdal. Fører ble anmeldt for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene og man mistenker også ulovlig kabotasje. Saken er under etterforsking.

På samme tid blir nok et vogntog fra selskapet stanset på Valderøya i samme fylke. Også her blir det avdekket ulovlig kabotasje. Saken er oversendt Hordaland politidistrikt.

Dette er så vidt vi kjenner til den femte anmeldelsen mot selskapet som omhandler ulovlig kabotasje på under et år og den fjerde siden jul.

Heleri

Noen uker senere er tungt.no selv til stede da en sjåfør fra Girteka blir anmeldt for grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i Sør-Troms.

Les også: - Massive brudd

Hvordan han reagerte på det kan du lese i neste utgave av TransportMagasinet.

I Nedre Eiker ringer en beboer politiet etter at tre litauere driver og tapper diesel fra en parkert lastebil en formiddag i april. På siden av førerhuset står logoen til Girteka.

Saken er fortsatt under etterforskning, men politiet bekrefter å ha innbrakt de tre for heleri av diesel. Den ene var ifølge politiet en privatperson i privatbil, de to andre tilhørte vogntoget fra Girteka.

Trolig forsøkte sjåførene å spe på inntekten ved å selge vogntogets diesel til sine landsmenn i Norge.

Sovnet bak rattet

En natt i slutten av april havner et vogntog fra Girteka i grøften på rv.3 nord for Elverum.

Politijurist Sondre Kristian Halvorsen i Hedmark politidistrikt bekrefter at sjåføren ble anmeldt i forbindelse med utforkjøringen der han innrømmet å ha sovnet bak rattet.

- Han erkjenner at han sovnet og fikk et forelegg på 6000 kroner med påfølgende tap av førerrett. Forelegget ble vedtatt. Det ble ikke undersøkt noe mer med tanke på brudd på kjøre- og hviletid, ettersom dette var en litauisk sjåfør som skulle videre ut av landet med fiskelass. Derfor ville vi avgjøre saken så raskt som mulig, sier Halvorsen.

Ingen svar

Tungt.no har sendt skriftlige spørsmål til Girteka og tilbudt dem å kommentere kabotasjeanmeldelsene og de grove bruddene på kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Etter to uker har de enda ikke svart oss.

I neste utgave av TransportMagasinet har vi også spurt norske transportkjøpere som har avtaler med Girteka om hva de tenker om anmeldelsene mot dette selskapet.

Politiet jobber nå med å kartlegge omfanget av lovbruddene, før kabotasjesakene trolig samles i en rettssak mot Girteka til høsten.

Les også: Nok en sekssifret bot

Les også: Girteka x 2 kabotasjetatt

Les også: Girtekas kabotasje-juks

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.109