- Sitter man to inni der om sommeren, har man ingen intimsoner igjen, konkluderer Stian Kaurel (t.v.) og Gaute Eldøy. Nå planlegger de langtur til Os...

Man fryser ikke akkurat når man sitter på motoren. Lukt og lyd blir også en forholdsvis intens opplevelse når man lukker dørene og tar i gang...

Kompisene møtes hver uke og skrur på både båtmotorer, motorsykler og gamle biler.

Eneste krav er at det er gammelt og helst totakt.

- Alle vet jo at firetakt er juksing satt i system, påpeker Stian.

- Med mindre det er VW bobler da, skyter Gaute inn.

De to er inne i en evig krangel om hva som er best av bobler og Saab.

Utslitt

Men Vespa kan de enes om. Trehjulingen var i forbausende god stand da den ankom, og i løpet av vinteren har den i tillegg fått nye dekk, oppjustert bremser og understell og ny forskjerm.

- Problemet med denne type kjøretøy er at de ofte er brukt på store anlegg og fabrikker. Ingen har kjøpt en slik for å kjøre søndagstur med familien. Derfor er de som oftest hardt brukt eller i verste fall oppbrukt. Dette har vært arbeidsbiler, der 16-årige sommervikarer har fått ta seg ut i fri dressur.

Så det å finne noen som er i god stand er veldig vanskelig, sier Stian.

Langtur

Nå planlegges det turer til sommeren. Nordnesparken er et mål innen rekkevidde, men i sine villeste øyeblikk leker kompisene med tanken om weekendtur til Os, drøye to mil sørover fra Bergen.

- En slik utflukt krever planlegging, innser de.

I nedoverbakke, med god medvind, kan de nå opp i 55 km/t.

- Slike hastigheter oppleves med skrekkblandet fryd. Det føles veldig utrygt og veldig gøy på samme tid, sier Gaute.

- Det er helt totalt uforsvarlig, fastslår Stian.

Plass til to

Trehjulingen er smal og stiv, og med to voksne karer sittende over forhjulet trenger man ikke være rakettforsker for å beregne stabiliteten i dette kjøretøyet.

Det skal ingenting til for å tippe den, selv med 250 kg nyttelast som den er godkjent for bak på lasteplanet. Egenvekten er på drøyt 200 kg.

Trehjulingen ble til slutt registrert som motorsykkel med plass til to.

- Statens vegvesen var usikker på hvor mange den skulle registreres for, men vi er veldig glade for at de landet på to, siden det på grunn av all oppmerksomheten fort kan oppleves for tøft å kjøre den alene. Da inspektøren satt inne i den og mente at det bare var plass til en person, klatret jeg inni til ham og holdt godt rundt ham. Da var det i orden og vi fikk registrert den for to, ler Stian.

Sikkerhet

- Skal vi bruke hjelm når vi sitter inni her? Kjører man motorsykkel er vel hjelm påkrevd, undrer Gaute.

Av sikkerhetsutstyr for øvrig nevner han bensintanken foran passasjersetet som man kan holde fast i. Bortsett fra det er den største sikkerhetsfaktoren å unngå krasj.

Klimaet i kupeen kan også være utfordrende sommerstid, med tanke på at man sitter på motoren og knapt får tilgang til frisk luft.

Gaute vurderer å gjøre noe med siderutene, så han i det minste får ut armen av vinduet.

- Sitter man to inni der om sommeren, har man ingen intimsoner igjen, konkluderer Stian.

En vits

De to glade bergenserne tenker å beholde brukspreget på sitt nye kjøretøy. Den skal fortsatt se sliten ut.

- Spørsmålet er jo hvor mye tid og penger vi skal investere i den. Den er jo bare en vits som er viktig å ta vare på, sier Stian som har opprettet kontakt med en deleleverandør i Finland.

Totalrenovering vil uansett være blasfemi, konkluderer bergenserne.

- Skal det være ordentlig lastebil bør jeg få albuen ut sidevinduet, mener Gaute. Han planlegger modifiseringer både med tanke på image og luftkvaliteten innendørs.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!