Wilhelm Gjevestad er i ferd med å avdekke grove brudd på regelverket.

I tillegg til fire anmeldelser for ulovlig kabotasje på under et halvt år, blir sjåførene fra selskapet jevnlig anmeldt for grove kjøre- og hviletidsbrudd.

- Noen burde kanskje tenkt tanken på å ha en bedriftskontroll hos denne transportøren, undrer Wilhelm Gjevestad i Statens vegvesen.

Transportselskapet fra Litauen er nå veldig nært toppen på verstinglisten over utenlandske aktører som ikke respekterer norske lover og regler.

Coop Norge og Marine Harvest er blant de største kundene her i landet.

Presset til lovbrudd

Etter at han har forklart seg bak lukkede dører inne på kontoret hos Gjevestad setter sjåføren seg i bilen igjen og venter. Vi går bort og får blikkontakt. Han åpner vinduet. - Problems?

- Yes, svarer han tydelig forbanna. - If I don't drive I have no job. My boss is crazy!

Litaueren forteller at han blir beordret av sjefen sin til å kjøre selv om han sier han må ha døgnhvil og ukehvil. I kveld skulle han vært i Sverige og byttet tralle med en kollega for så å returnere til Norge.

Politisak

- Jeg har jobbet for Girteka i tre måneder nå, men dette gidder jeg ikke mer. Nå kjører jeg hjem og parkerer og slutter i denne jobben. Jeg er utansett uten arbeid nå som jeg blir stående her. Jeg skulle vært på Bjørnfjell før klokken 23 og det tror jeg ikke jeg rekker.

Han har veldig rett i akkurat det.

Gjevestad har kontaktet politiet på grunn av de grove bruddene.

Liten brikke

Sjåføren er oppgitt. Sier han tok jobben for å tjene mer enn de 500 euro i måneden han fikk for å kjøre buss hjemme i Litauen.

Hos Girteka tjener han 1000 euro i måneden på utlandskjøringen. Han frykter nettoen kan bli liten nå som han er tatt.

- Denne boten burde sjefen fått, sier han og stirrer tomt fremfor seg.

Politiet dukker opp etter noen timer og tar med seg både vogntog og sjåfør tilbake til Sortland lensmannskontor.

Litaueren får kjøreforbud til klokken 13 neste dag, fordi lovbruddene er så grove at politijuristen ønsker å avhøre ham.

30 timer overtid

I løpet av de siste 14 dagene har mannen kjørt 30 timer mer enn tillatt. Det har gått ut over både ukehvil og døgnhvil. Han har mye å svare for, men hevder han er en liten brikke i et stort spill. Akkurat det har han veldig rett i.

Girteka med sine 1300 vogntog tjener grovt på ulovligheter i Norge, på oppdrag for norsk dagligvarebransje og fiskeeksportører. Sjåførene kan ofres.

Månedslønn

Vi kontakter politiet på Sortland noen dager senere for å sjekke status i saken.

Forelegget denne gangen ble 8000 kroner, som sjåføren måtte betale før han fikk kjøre videre.

En månedslønn fattigere er han igjen på vei hjem til Litauen og en arbeidsgiver han hevder presser alle sine sjåfører til grove brudd på regelverket.

- I promise you this: I will never come back, var det siste han sa til Statens vegvesens kontrollører før han slo følge med politiet.

Frode Nilsen veier inn en bil fra Girteka. Selv om dette var en av de første bilene inn til kontroll, la den beslag på resten av hans tid denne kvelden.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!