I følge Norsk Scania har de nå løst gåten med de problematiske Scania R730-bilene. Utbedringene skal være utført på alle innrapporterte biler i løpet av inneværende kvartal.

Ja, i hvert fall hvis vi skal tro Scania som har jobbet knallhardt i lengre tid, for å løse de mystiske problemene som enkelte Scania-kunder har opplevd med sine Scana R730. Som sikkert de fleste husker så inndelte Scania problemene i flere bolker. Det var enkelte av bilene som var late fra første stund, mens andre ble late etter hvert, det vil si rundt 60.000 km. I tillegg rapporterte kundene om høyt drivstofforbruk og håpløs gearing fra Opticruise.

Les også: Scania-trøbbel!

Les også: - Dette skal løses

Nylig sendte Scania-importøren ut brev til de berørte kundene der de opplyste om at de nå regnet med at de hadde en løsning, og at bilene ville bli reparert eller oppgradert så raskt delene var tilgjengelige hos forhandlerne. Vi tok kontakt med Scania for å høre hva slags løsninger de hadde kommet opp med.

Kan ikke leses

-Når det gjelder motorer som oppleves som "lat" fra første dag, har vi funnet ut at på noen styreenheter har ikke korrigerte parametere vært aktive. Disse parameterne kan ikke leses av mekanikere ved vanlig feilsøking - noe som har gjort feilsøkingen vanskelig. Løsningen er en endring i programmet som sikrer at justeringen er aktiv. Når det gjelder biler der motoren har blitt "lat" etter en tids kjøring, er det konstatert to feil.

En justeringsfunksjon i programmet for motorstyreenheten kan under visse forhold/forutsetninger justere ned maks dreiemomentet og effekten på motor. Dette skjer utilsiktet etter en tids bruk. Dette løser vi ved at denne funksjonen er fjernet fra programmet.

Den andre feilen er at injektorene "henger", noe som skyldes forurensning som kommer i drivstoffsystemet gjennom avlufting på tanken. Dette løses ved å montere ventilasjonsfilter på drivstofftanken, forklarer John Lauvstad, informasjonssjef i Norsk Scania AS.

-Hva med klagene på Opticurise?

-Når det gjelder Vekslingskvaliteten knyttes denne feilen til motorens respons. Her løser vi dette ved å oppgradere motorstyreenheten og programvaren på Opticruise, sier han.

-Når skjer utbedringene?

-Innrapporterte biler vil få skiftet styreenheter etter hvert som de er tilgjengelig, og programmene oppdateres. Det vil også bli montert filter på dieseltankene. Dette vil vi være utført i løpet av inneværende kvartal, avslutter Lauvstad.

Så får vi håpe at dette er riktig medisin og at de berørte bileierne kommer ut av det hele uten å tape penger.

Les også: Svensk 730-problem

© Scania CV AB

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!