Vi trekker flere damer på dette enn å si at vi kjører lastebil, ler f.v. Sigbjørn Olssen, Øystein Skog og Jarle Karlsen. De er elever på skolen. Sigbjørn kommer rett fra lastebilhytta. Han har kjørt for Christensen Transport og fraktet for Fiskå Mølle i Stavanger. - Det er et bra firma, men jeg ville prøve noe nytt og dette er vel guttedrømmen for mange, sier han. Også Øystein har vært tilkallingssjåfør i Forsvaret før han kom sørover.

Lastebilsjåfører er godt utrustet for denne jobben. - De forstår lastesikring og kan prate med kundene, slår markedsansvarlig Pål Windingstad fast.

Her har Kim losset. Det ville blitt kostbart og tidkrevende å få grus og betong hit på annet vis.

Slik ser neste generasjon helikopterpiloter ut. Skolen utdanner omkring 40 elever som skal drive kommersiell flyging årlig, i tillegg til ca 15 som ønsker å kunne fly på hobbybasis.

Gutta med stikka. Kim (t.v.) og Martin har god kontroll. Håper jeg.

Dag Einar Hansen (T.v.) og Trond Liberg kjører for Unicom. - Vi står her med henda i lomma, det er det vi kan best, fleiper Dag Einar før han tar seg kjapt inn og tilføyer at det faktisk ikke er helt dagligdags, akkurat det. Men i dag er det ikke stort annet de kan gjøre.

Klart for landing og lasting.

- Det er kanskje en klisje, men det er sant: Dette har vært en drøm, sier den opprinnelige lastebilsjåføren Trond Øveland fra Kristiansand. Sist vi møtte ham kjørte han lastebil og undertegnede solgte abonnement på TransportMagasinet. Det var i 1993.

Lima, November, Oscar, Zulu, Tango, ready for departure. Magens sommerfugler letter samtidig med at helikopteret tar av fra European Helicopter Centers lokaler ved Torp lufthavn.

Kim Sydhagen er pilot. Han frakter gods, men unngår riksveien. - Det går litt raskere dette, smiler han og dytter stikka fra seg. Kims private karusell er nærmest i fritt fall, og sommerfuglene vil ut. 3000 fot ble plutselig veldig høyt. Kim ler. - Jasså, du var ikke forberedt på den? Uten last flyr vi gjerne i 130 knop. Det blir omkring 250 km/t, det. Med last nøyer vi oss med 80 knop eller 140 km/t, gliser Kim og tar en slurk av Redbullen han har ved siden av seg. Det er ikke første gangen han har satt en støkk i en førstereis-passasjerer, forstår vi. Men Kim er en trygg pilot og dyktig pilot. Og Redbull drikker han "nesten" aldri. Bedyrer han.

Han har fløyet i fire år nå. 2900 flytimer. Drevet godstransport i luften. - Vi frakter egentlig ganske mye rart. En gang reddet vi en hest som hadde ramlet i en skrent og som ikke kom opp. Vi la et nett under og heiste den opp. En annen gang løftet vi opp et fly ved Helgeroa som hadde gått gjennom isen. Men i dag skal vi frakte grus og betong til en hytte på en øy her borte. 5 kubikk betong og 12 tonn grus skal på plass. Det er alltid varierte dager.

Med på laget har han Martin Urheim Volden. 22-åringen har 1 1/2 år i bedriften og jobber seg opp i hierarkiet. - Jeg er som en lærling, forklarer Martin. Han skal klargjøre og stroppe lasten, justere vekten samt sjekke at alt funker.

En av Europas største

European Helicopter Center - eller EHC for kjentfolk - driver foruten godstransport, en av Europas største skoler for utdanning av helikopterpiloter. Rundt 40 elever blir årlig utdannet. Mange bor på skolen de 12-15 månedene utdanningen tar. Det er ikke gratis. Guttedrømmen koster omkring 570.000 blanke kroner før man kan fly ut døren. Lånekassa er til god hjelp, men mange jobber litt i forveien og sparer opp egenkapital til utdanningen - og påfallende mange er tidligere lastebilsjåfører!

Tryggere i høyden?

- Hører du oss? Bare si ifra om det er noe. Ta den mikken og snakk normalt. Martin peker mot headsettet som henger ved siden av meg.

Normalt. Kan han si, tenker jeg og hoster frem: Dette går jo unna. Forsøker å høre normal ut. Jeg tvinger meg selv til å huske at en helikopterpilot engang fortalte at han følte seg mye tryggere i lufta enn når han kjørte bil i 100 km/t og møter en annen bil som passerer bare centimeter ifra. Det hjelper ikke mye å tenke på.

Men jeg slipper å tenke lenge. To betongbiler smiler oss ned og vi lander. Dag Einar Hansen og Trond Liberg kjører for Unicon. Men nå skal godset luftes og passasjene losses.

- Vi kan løfte omkring ett tonn hver gang. Det blir noen turer. 25 faktisk. Hver tur tar omkring 5 minutter, forteller Kim.

- Jøss, ikke lenger. Sier jeg. Flittige folk, dette.

- Det er ganske lang tid, korrigerer Kim.

- Ja, sier jeg. Forstår jo det.

Dermed er jobben igang. Kim flyr og Martin fyller grus. Kim cruiser gjennom luften og Martin sjauer betong. Kim lander og Martin løper for å fylle drivstoff. Det går med 210 liter i timen på slik kjøring. Ikke rart Kim blir sliten.

Med kink i nakken

I mellomtiden står Dag Einar, Trond og journalisten og glaner på det hele. Med begynnende kink i nakken finner vi ly for den verste støv- og stenspruten ved Tronds førerhytte hver gang rotor-Kim nærmer seg. Jeg må flytte fotobagen. Vinden pisker den rundt. Da kommer Kim inn for landing. To dusin turer er unnagjort.

Martin står rolig, men konsentrert og dirigerer symfoniorkesteret trygt ned på bakken. ECH er norsk importør av Robinson-helikoptere, men idag flyr vi Eurocopter.

Småstein virvles opp og slår mot ansiktet. Men står Martin rolig, må nesten jeg det også. Vi er jo gutta på tur. Iallefall er jeg det.

Tilslutt blir heldigvis vinden og støvpartiklene for mye, også for Martin, og han snur ansiktet vekk. Dermed kan journalisten tilsynelatende ubesværet gjøre det samme.

- Hva med deg, har du også vært sjåfør? Kim kommer ut av cockpiten og jeg må benytte anledningen mens vifta han har på taket holder fred.

- Nei, jeg har ikke det. Rent bortsett fra at jeg kjørte budbil en periode og deretter distribusjon for UPS.

- Akkurat.

Påfallende mange lastebilsjåfører

Hva er egentlig koblingen helikopterpilot og yrkessjåfør?

- Det er litt artig i grunnen, forteller Pål Windingstad da vi kommer tilbake til kontoret. Det er han som sysler salg og markedsføring, får vi vite. - Ofte har vi plukket ut gode piloter gjennom utdanningen og når vi har spurt dem hvilket yrke eller bransjeerfaring de har, så står de liksom der med lua i hånden og svarer: - Nei, jeg har bare kjørt lastebil... Men tenk deg selv: En helikopterpilot må forstå lastesikring, han må kunne lese en situasjon raskt og ofte være en handyman og løse praktiske utfordringer. Det er jo det samme som en lastebilsjåfør, det.

Pål viser oss rundt på skolen og i bedriften. De er 30 fast ansatte og har 10 freelancere tilknyttet driften. Siden skolen startet opp i 1994, har de utdannet 450 piloter og fløyet mer enn 100.000 timer uten uhell. - Vi realiserer drømmer, smiler selgeren og stanser foran et kontor. Innenfor sitter Trond Øveland. Han er instruktør ved skolen. Den blide kristiansand-karen har også kjørt lastebil, må vite. - Jeg kjørte for faren min på 90-tallet, forteller han. - Å være pilot har dog vært drømmen min, og jeg begynte som elev i 2004. Sparte litt penger, solgte bilen og satset.

Nå skal han over på frakt. - Det er som med lastebilkjøringen. Jeg fikk ikke Oslo-tur med en gang. Det ble først en tur til Arendal, så kom langturene etterhvert. - Vi starter nederst på rangstigen her også.

Artikkelen fortsetter under videoen.

Gir motivasjon

Trond tror at årsaken til at lastebilsjåfører og anleggsfolk utmerker seg er at de ofte har praktisk sans. - De har en fin tilnærming til problemstillinger, sier han. Men han medgir at det kan være tøft å komme gjennom skolen. Har du bikket 35, bør du kanskje tenke deg om. Det er ikke alltid like lett å sette seg på skolebenken med engelske fagbøker. Men de som virkelig vil dette, klarer det. Vi kombinerer klasseromsundervsning med flyging. Man får motivasjon av slikt.

- Har du vært redd i lufta?

- Aldri. Men det er litt som når man er langs veien. Man vet ikke hva som kan lure rundt en sving, og kastevinder kan være ubehagelige.

EHC utdanner også privatflygere som bruker fritiden sin på å fly helikopter. Hva gjør så en pilot selv i fritiden?

- Da kjører jeg lastebil for Felleskjøpet...

Martin sørger for at vekten er riktig og at alt går korrekt for seg.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!