Det betyr i praksis at vi helt bevisst har arrangert alle disse messene utendørs, de tre første på Biri travbane, de neste på en dragracebane på Gardermoen. Alle utstillerne får samme gode eksponering mot kundene, alle står utendørs og kostnadene er holdt på et minimum. Kongstanken vår er og har vært at transportnæringa er vant til å jobbe utendørs, og at man derfor ikke trenger å imponere kundene sine med heldekktepper, spotlights i taket og fancy serveringsopplegg.

Ja, vi går så langt som å si at vi ikke en gang arrangerer en messe, men en god gammeldags markedsplass, slik man gjorde før i tiden.

Nok en gang har vi et tak på 150 utstillere, og vi forlanger at det skal være utstillere som har noe å tilby den norske lastebiltransportbransjen. Det betyr at vi takker høflig, men bestemt nei til utstillere som ikke har fokus på nettopp dette. Det blir med andre ord ikke utstillere som selger elgpølser, eller representanter for norske havner som møter publikum.

Vi har i år godt over 30.000 m2 med utstillereareal booket opp, og "messegeneral" Bjørn Magnussen har tenkt så det har knaket for å gjøre det hele enda bedre denne gangen. Blant annet samler han alle lastebilimportørene nederst på området, der Volvo og Scania har vært tidligere. "Innestands" er som tidligere teltrekken, denne gang øket til over 2x200 meter! I tillegg har han lyktes i å gjøre messa større samtidig som den har blitt kortere. Det betyr at det ikke blir like langt å gå for å få med seg alt våre utstillere har å vise fram. I år blir det for øvrig flere og bedre serveringsfasiliteter enn tidligere.

Årets messe åpner torsdag 10. mai og holder på til og med lørdag 12. mai. Dette er sammenfallende med den store anleggsmessa "Vei og Anlegg" på Hellerudsletta, bare et steinkast unna vår egen messe.

Det betyr at langveisfarende kan få med seg to flotte fagmesser i samme periode. Ikke verst! Og med vår beliggenhet "vegg-i-vegg" med hovedflyplassen på Gardermoen, så er adkomsten ideell. Det samme må vi kunne si om overnattingsmulighetene med 13 hotell i umiddelbar nærhet. Dessuten setter vi som vanlig opp shutlebusser fra flyplassen og til messeområdet.

Erfaringsmessig vet vi at svært mange besøkende kommer til vår messe med egen lastebil, eller vogntog. Derfor har vi nok en gang lagt til rette for en egen "Trailercamp" der man kan parkere denne helgen. Dette blir selvsagt tydelig skiltet fra E6.

Og når vi først er inne på tilreisende med egne lastebiler: Tradisjonen tro ønsker noen av våre lesere å arrangere en convoy opp til messa fredag 11. mai på ettermiddagen. Starten går fra Bekkelagskaia i Oslo et sted mellom klokka 16 og 17, og planen er at de som befinner seg nord for hovedstaden kan hekte seg på ved Karihaugen.

Vi i TransportMagasinet skal selvsagt følge det hele og lage reportasjer både til nettbruk og til bladet. Ønsker du mer informasjon om dette så ta kontakt med Jon Sandem som er primus motor for dette. Han kan du kontakte på telefon 906.81.585 eller på mail: jon@sandem.no.

Med dette ønsker vi hjertelig velkommen til årets store transporthappening og vårens vakreste eventyr; TRANSPORTmessa på Gardermoen 10. til 12. mai. Vi gleder oss til å treffe dere der!

Tidligere ledere:

Informasjon eller propaganda?

Plutselig oppmerksomhet

Noe er på gang!

Kjøttvekta teller

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!