-10 minutter etter lanseringen på Transport 2011 i fjor, ringte jeg Frode og fortalte om nyheten. Dermed ble det handel, forteller Uno Veiby, salgssjef i Volmax. Frode Halberg til høyre.

Salgssjef Uno Veiby i Volmax AS hadde jobbet med å ta fram tilbud på en ny tømmerbil til Frode Halberg siden juni 2011. I utgangspunktet ville Frode ha pris på en Volvo FH16 700. Det ble litt fram og tilbake utover høsten. Diskusjon rundt priser, utstyr, sammenligning med konkurrentene.

De hadde kommet ganske langt i salgsprosessen da Transport 2011 begynte, men Frode hadde ennå ikke landet på om det skulle bli en Volvo eller Scania. De har nemlig to Scania tippbiler fra før, så de har kjennskap til det merket også.

-Jeg ringte Frode Halberg 10 minutter etter at administrerende direktør Erik Engelien hos Volvo Norge hadde avduket og lansert den nye Volvo FH16 750, verdens sterkeste serieproduserte lastebil, på Transportmessa i september. Dermed var salget i boks og bilen ble da solgt som den første etter lansering, forteller Uno til tungt.no.

Kunden driver Frode Halberg Transport AS i Elverum, en transportbedrift som i dag har tre lastebiler, to er Scania tippbiler, mens den tredje er 2005 Volvo FH16 610 tømmerbil som de nå har byttet inn i den nye FH16 750. De er forholdsvis ferske i tømmerbransjen. Faktisk har de bare holdt på med dette siden 2010 da de kjøpte en brukt tømmerbil.

Den nye tømmerbilen er for øvrig utstyrt med Alucar tømmerpåbygg med Exte tømmerbanker, bygget opp hos Volmax AS på Hamar. Krana er en Palfinger Epsilon levert av Lastvangsmontasje i Sverige.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!