Gratulerer med ny bil, sier selger John Birger Ludvigsen hos Wist Last og Buss i Ålesund (til høyre) til sjåfør Jens Petter Overå i Busengdal Transport AS.

Smart løsning - nederste grill er erstattet av en skiltkasse inneholdende flere alternative skilt med bakgrunnslys. Resultatet er en helt slett front.

- Morsomt at den første nye bilen jeg noen gang tar i bruk, ble en spesiell jubileumsbil sier en fornøyd sjåfør Jens Petter Overå.

Allerede høsten 2011 ble jubileumsbilen solgt, men på grunn av en del ombygninger og monteringer har bilen ikke blitt levert før nå. At det var det store firmaet Busengdal Transport som kjøpte bilen var en tilfeldighet, men både sjåfør Jens Petter Overå, 46 år, fra Liabygda i Stranda kommune og selger John Birger Ludvigsen hos Wist Last og Buss i Ålesund, syntes dette var morsomt.

Bilen er en FH16 600 hk i kombinasjon med I-Shift i 6x4-versjon med enkelveksel og med luftfjæring. Bilen har 9 tonns framaksel og 23 tonns tandem. Bilen er godkjent for 70 tonns vogntogvekt. På taket er det Trux-bøyle med ekstra fjernlys og i bakkant på taket er det en flott forniklet skjerm med lys. Skjørt, hydraulikk, plattform - ja selv de lakkerte stripene, er levert fra fabrikk. Også alle LED-arbeidslysene er med fra fabrikk. Bak på trekkvogna er det montert noen spesielle sylindere, for løft av scena på noen av hengerne til Busengdal. Innvendig har sjåføren fått både kaffemaskin og kjøleskap, og det største stereoanlegget.

- Jeg har kjørt lastebil i 25 år og det er første gang jeg tar i bruk en ny lastebil, så dette er virkelig stas. At det er blitt en så fin bil som i tillegg er spesiell ved at den er XXL nr 100 er jo ekstra morsomt, sier en stolt Jens Petter Overå, som kan fortelle at han for egne penger har kostet på ekstra gromme høytalere. - Grom musikk-lyd er viktig når man sitter timesvis alene i bilen sier han.

Allsidig bruk

- Den nye bilen er anskaffet for å kunne benyttes innen mange områder. Samtidig med dette innkjøpet har vi investert i en ny spesialtralle fra Faymonville, som kan trekkes ut til totalt 29 meter, med styring på alle aksler for spesialtransport. Dette er en veldig spesiell henger til om lag 1 million kroner. Denne trekkeren er spesifisert spesielt for å kunne fylle mange oppgaver. Den kan settes inn i vanlig landeveistransport, den kan trekke maskinhengere eller den kan tilkobles en tippsemi og settes inn i vanlig anleggskjøring, forklarer Erling Busengdal.

Fin detalj

Bilen er utstyrt med en spesielt fin detalj foran. Å sette på en lyskasse i front er helt vanlig, for skilt om bred last eller annen informasjon. På denne bilen har man tatt bort nederste grill i fronten, benyttet hengsler og montert inn en skiltkasse som ikke stikker ut en millimeter! Inne i den utvippbare kassen oppbevares skilt av forskjellig art, som enkelt kan skiftes ut. En detalj som fikk berømmelse på Trafikkstasjonen ved visning.

Firmaet

Busengdal Transport AS som holder til i Stordal kommune på Sunnmøre, er en meget stor aktør ikke minst når det gjelder anleggsdrift. Firmaet eies av familien og drives av brødrene Erling og Bjørn Busengdal.

- Vi har i dag vel 110 ansatte, en stor park anleggsmaskiner, 40 gravere, 16 hjullastere, 14 knuse - og sorteringsverk, 3 tipptrucker og 8 ledd-dumpere. Videre har vi 14 lastebiler, hvorav 4 er kranbiler. Vi har tidligere kjøpt noe brukt Volvo, dette er den første nye Volvo lastebilen, kan Erling Busengdal fortelle.

Selv om anleggsdrift er hovedgesjeften, har man alt av maskiner på den store spolebasen til Subsea 7 på Vigra. Denne basen produerer oljerør i 1500 meters lengde, som spoles opp på gigantiske spoler på spesialskip. Bare der har Busengdal 40 årsverk. De holder nå på å opparbeide et industriområde på hele 350.000 m2. De har den senere tid kjøpt et steinbrudd for produksjon av steinblokker, og de driver med landeveistransport.

Fakta XXL

Volvos spesielle førerhus XXL, som er om lag 245 mm lengre enn det vanlige førerhus til FH- og FH16-serien, ble i sin tid konstruert for markedet "down under" - Australia. EU innførte nye lengdebestemmelser i 1998, men Norge fikk 10 års overgangsperiode for å tilpasse seg. De nye lengdebestemmelsene ga begrensninger hva angår muligheten til å velge en 3-akslet trekkvogn, og bransjen og norske myndigheter jobbet mot EU-systemet for å få aksept for lengre totallengde i Norge, noe man lykkedes med. Innenfor de nye lengdebestemmelsene ble det derfor mulig å ta inn Volvos ekstra lange førerhus, som altså skulle vise seg å bli en suksess. Våren 2009 kom den første trekkvogna med XXL-førerhus til Norge, noe som ble viet mye oppmerksomhet fra både norsk og internasjonal transportpresse. Etter hvert er det solgt noen biler med dette førerhuset også i Danmark, Sverige, Finland, og senest nå i Storbritannia.

XXL nr 100 solgt i Norge - en flott Volvo FH16 600 trekkvogn, er levert Busengdal Transport på Sunnmøre.

Les hele saken

Svein-Ove Arnesenredaktør tungt.no

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep, og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!